K√łn og identitet. Tidsskrift for l√¶reruddannelse og skole.

Vist 107 gange.

K√łn og identitet.
K√łn og identitet.

Titel K√łn og identitet
Tidsskrift for læreruddannelse og skole
Nr. 124. 42. årgang.
Forfatter Forskellige
Sprog Dansk
Forlag KvaN
Udgivet 1. december 2022
Antal sider 101
ISSN 0107-4016

KvaN er et tidsskrift for læreruddannelse og skole.
KvaN om tidsskriftet:
I vores samfund deles mennesker traditionelt op i to grupper, henholdsvis m√¶nd og kvinder. Men denne bin√¶re k√łnsforst√•else debatteres og udfordres i disse √•r, og flere v√¶lger at se p√• k√łn ud fra flere perspektiver. Udover det genitale (biologiske) k√łn kan man tale om det oplevede k√łn, det sociale k√łn og det samfundsskabte k√łn. Tanker om, at det enkelte individ blandt andet udvikler sin k√łnsidentitet i en form for vekselvirkning med k√łnsnormerne i samfundet, er interessant for skolen og rejser sp√łrgsm√•l som: Hvad er k√łn, og hvordan er k√łn forbundet med identitet? I folkeskolen er k√łn og identitet relevante emner b√•de som indhold i undervisningen og som noget, som vedr√łrer og har betydning for alle deltagere i denne undervisning ‚Äď noget, vi g√łr. Temanummeret vil belyse begreberne k√łn og identitet og komme med bud p√•, hvordan vi som skole kan favne de muligheder og udfordringer, som debatten og de nye perspektiver rejser.
Indhold:
Tekla Canger: K√łnsbevidst p√¶dagogik – hvad, hvorfor og hvordan?
Laura √ėstergaard Bussenius: Hunedderkopper og H√•ndk√łbsdamer – et normkritisk blik p√• litteraturl√¶remidler
Dorthe Staun√¶s: N√¶rmere en k√łnsklog skole
Sanni Nimb og Ida Fl√∂rke: K√łn og identitet i det danske sprog
Ann Elisabeth Knudsen: Hjernens betydning for udvikling af k√łn og identitet
Line Anne Roien, Venka Simovska og Christian Graugaard: Seksualundervisning i grundskolen
Karin Cohr L√ľtzen: Homoseksualitet og identitet
Kristina Malmer Rasmussen: Inklusion og eksklusion af drengene

* * *
Omtale af tidsskriftet hos KvaN, hvor det ogs√• kan k√łbes.