Normkritik i pædagogisk praksis

Vist 11 gange.

Normkritik i pædagogisk praksis
Normkritik i pædagogisk praksis

Titel Normkritik i pædagogisk praksis
Redigeret af Karen Liebing Madsen, Janne J√łrgensen
og Jacob Graack fra pædagoguddannelsen,
K√łbenhavns Professionsh√łjskole
Sprog Dansk
Forlag Hans Reitzels Forlag
Udgivet 1. juni 2022
Antal sider 360
ISBN-13 9788702319217

Fra bogens bagside:
I p√¶dagogiske milj√łer er der stigende interesse for begr√¶nsende normer og deres indvirkning p√• b√łrn, unge og voksnes deltagelsesmuligheder. Alt for mange uds√¶ttes stadig for forskelsbehandling og andetg√łrelse p√• baggrund af deres k√łn, etnicitet eller seksuelle orientering. Dette er sj√¶ldent bevidst og netop derfor vanskeligt for den enkelte p√¶dagog at f√• √łje p√•.

Bogen kl√¶der p√¶dagogstuderende p√• til at blive bevidste om og udfordre de stereotype forestillinger og fort√¶llinger, der knytter sig til b√•de k√łn, race, seksualitet og handicap. Bogen er desuden relevant for uddannede p√¶dagoger, der √łnsker at arbejde mere normbevidst med deres praksis. Der er tre centrale dele i bogen, som indeholder teori og praksiseksempler samt forslag til refleksion og handling:

Del l Centrale begreber i det pædagogiske arbejde med normkritik
Del 2 Normkritik i pædagogisk praksis
Del 3 Erfaringer med udviklingen af normkritiske milj√łer

Bogen indeholder bidrag fra undervisere, forskere og praktikere, der tilsammen sikrer en grundig udfoldelse af det normkritiske arbejdes mange facetter.
Den er praksisnær og skrevet i et let tilgængeligt sprog i alle dens dele.

* * *
LGBTI-forhold er omtalt jævnt gennem bogen.
Is√¶r g√łres der opm√¶rksom p√•: Kapitel 7. K√łn og normkritik i dagtilbud, der p√• side 128 skriver om “Jeg vil bare gerne v√¶re Storm”.

* * *
Omtale af bogen hos Hans Reitzels Forlag, hvor den ogs√• kan k√łbes.
Omtale af bogen hos Saxo, hvor den ogs√• kan k√łbes.
Omtale af bogen hos Bog&Id√©, hvor den ogs√• kan k√łbes.
Omtale af bogen hos Gucca, hvor den ogs√• kan k√łbes.
Omtale af bogen hos William Dam, hvor den ogs√• kan k√łbes.