Islam og transpersoner. Af Karen M. Larsen den 1. marts 2011.

Vist 744 gange.

Karen M. Larsen
Karen M. Larsen
Af Karen M. Larsen, der er cand. mag. i historie og religion.
Der har i de senere √•r v√¶ret en del fokus p√• islam og homoseksualitet, og emnet diskuteres ofte heftigt i medierne. Som mht. s√• mange andre problemstillinger, der ber√łrer transpersoner, har der imidlertid ikke v√¶ret nogen n√¶vnev√¶rdig interesse for islam og transpersoner.

Scott Siraj al-Haqq Kugle tager heldigvis denne problemstilling op i sin bog Homosexuality in Islam: Critical Reflection on Gay, Lesbian, and Transgender Muslims. Som titlen antyder handler bogen godt nok hovedsageligt om homoseksualitet og islam Рmen Scott Siraj al-Haqq Kugle skriver også om trans-problemstillinger.

If√łlge Scott Siraj al-Haqq Kugle er det ofte ikke let at v√¶re transperson og muslim, ja faktisk mener han, at transpersoner ofte har st√łrre vanskeligheder end homoseksuelle i en muslimsk sammenh√¶ng, fordi de ikke som de sidstn√¶vnte kan skjule, at de afviger fra normen.

Scott Siraj al-Haqq Kugle er overbevist om, at det er i modstrid med islam, n√•r muslimer behandler transpersoner med afvisning, foragt og sommetider direkte forf√łlgelse. If√łlge ham er transpersoner nemlig, ligesom homoseksuelle, skabt af Gud med den identitet de nu har, og han g√łr opm√¶rksom p√•, at Koranen opfordrer muslimer til at iagttage, opdage og v√¶rds√¶tte naturens og menneskehedens mangfoldighed. Koranen indeholder i √łvrigt ikke noget direkte forbud mod at if√łre sig “det andet k√łns” t√łj etc.

Nu tager de fleste muslimer imidlertid ikke udelukkende udgangspunkt i Koranen. For ganske mange muslimer er de s√•kaldte hadith, dvs. fort√¶llinger om hvad Muhammed sagde og gjorde, n√¶sten lige s√• vigtige som kilder til Guds vilje som Koranen. Og der findes hadither om, at Muhammed skulle have taget afstand fra en konkret mukhannath, dvs. en biologisk mand, der kl√¶der og opf√łrer sig som en kvinde. Scott Siraj al-Haqq Kugle g√łr opm√¶rksom p√•, at disse hadither, som alle kan f√łres tilbage til en grundfort√¶lling, imidlertid er blevet fejltolket af de muslimske teologer og retsl√¶rde. Kigger man nemlig grundfort√¶llingen efter i s√łmmene kan man se, at der p√• ingen m√•de er tale om, at Muhammed generelt afviste k√łnsoverskridere. Faktisk havde han s√•gar givet den p√•g√¶ldende mukhannath lov til at v√¶re sammen med hans koner uden opsyn, dvs. Muhammed havde i praksis accepteret vedkommende som kvinde. Da Muhammed imidlertid overh√łrer p√•g√¶ldende person lovprise en kvindes seksuelle
potentialer til en mand, beslutter han at vedkommende skal forvises fra det muslimske samfund. M√•ske fordi Muhammed frygtede, at der i dette tilf√¶lde var tale om en almindelig mand, der blot udgav sig som kvinde for at f√• seksuel adgang til kvinder – eller fordi han opfattede vedkommendes adf√¶rd som et brud p√• den tillid p√•g√¶ldende var blevet m√łdt med. At udlede, at transpersoner lever i modstrid med islams normer p√• baggrund af denne historie er, i henhold til Scott Siraj al-Haqq Kugle, derfor en seri√łs fejlfortolkning.

I Medina, den muslimske hovedby ved siden af Mekka, var mukhannather i de f√łrste 100 √•r efter Muhammeds d√łd, i henhold til Scott Siraj al-Haqq Kugle, et kendt og accepteret f√¶nomen. De arbejdede f.eks. som sangere og musikere, jobs som blev anset som upassende for m√¶nd, og som kunstnere havde de en vis “narrefrihed” mht. at kritisere byens magthavere. M√•ske var det s√• ogs√• grunden til, at magthaverne i 700-tallet begyndte at forf√łlge dem. Dertil kom, at den fremvoksende klasse af muslimske retsl√¶rde begynde at se mukhannather som feminine m√¶nd, der indtog den passive part i forbindelse med analsex mellem m√¶nd. Og da en del retsl√¶rde i samme tid blev optaget af at bek√¶mpe analsex mellem m√¶nd bet√łd det, at mukhannather blev permanent forfulgte og at f√¶nomenet generelt i den ligeledes fremvoksende muslimske lovgivning, den s√•kaldte sharia, blev negativt bed√łmt.

Dog har islam i Syd√łst Asien, dvs. Indien, Pakistan og Bangladesh, haft en tradition for at tolerere de s√•kaldte hijras, biologiske m√¶nd der f√łler sig som kvinder og som efter en kastration ogs√• lever som kvinder. Dog kommer Scott Siraj al-Haqq Kugle ikke n√¶rmere ind p√• denne problemstilling.

Scott Siraj al-Haqq Kugle g√łr opm√¶rksom p√•, at der imidlertid er ved at ske noget. F.eks. har sheik al-Tantawi, Egyptens stormufti og den h√łjeste juridiske autoritet ved det prestigefyldte sunni muslimske universitet al-Azhar, udstedt en fatwa om, at det er forkert at give en person adgang til en k√łnsskifteoperation blot fordi vedkommende f√łler, at han eller hun er f√łdt i en forkert krop. Men p√• den anden side er det en pligt at foretage en operativ unders√łgelse, hvis der er tvivl om hvorvidt en persons ydre k√łnsorganer svarer til hvad der egentligt er vedkommendes indre og √¶gte k√łnsorganer. Er der uoverensstemmelse her skal en operation sikre, at det k√łn vedkommende er skabt med ogs√• fremg√•r af de ydre k√łnsorganer. Usikkerhed om en person rette k√łn kan nemlig ikke accepteres. Umiddelbart har denne afg√łrelse ikke bragt forbedringer for transpersoner i Egypten, men m√•ske kan den ses som det f√łrste sp√¶de skridt i den rigtige retning.

Noget l√¶ngere er man faktisk n√•et i det shia muslimske Iran. Her henvendte sig en transkvinde, Maryam Khatoon Molkara, sig i 1987 til ayattolah Khomeini med en b√łn om at f√• lov til at skifte k√łn fra mand til kvinde. Efter blot en halv times samtale afgjorde han, at hun skulle have lov til at f√• foretaget en k√łnsskifteoperation.

I dag er det ret s√• nemt at f√• bevilliget en k√łnsskifteoperation i Iran. Irans ledende k√łnsskiftekirurg, dr. Mirjalali, h√¶vder s√•ledes, at han har foretaget 320 k√łnsskifteoperationer i de sidste 12 √•r i Iran, hvad er langt mere end hvad nogen europ√¶isk k√łnsskiftekirurg kan prale af. Dog er situationen for transpersoner i Iran langt fra ideel. Transpersoner, der ikke er og ikke vil v√¶re entydige i deres k√łnsudtryk og som ikke √łnsker en k√łnsskifteoperation,
bliver fortsat forfulgt. P√• samme m√•de kan homoseksuelle opleve, at myndighederne fors√łger, at presse dem til en k√łnsskifteoperation, en operation de i sagens natur ikke er interesseret i.

Det er alts√• fortsat op ad bakke at v√¶re transperson og muslim – men Scott Siraj al-Haqq Kugles bog kan v√¶re en inspiration til dem, der ikke vil opgive hverken deres identitet som troende muslimer eller deres k√łnsidentitet.

* * *
Artiklen bringes med venlig tilladelse af Karen M. Larsen.