Spgsm. 5 (L 18) af 28. oktober 2021 om konsekvenser for sportsklubber i forhold til transkvinder i kvindesport. Svar 17. november 2021.


Ligestillingsudvalget stillede den 28. oktober 2021 spørgsmål nr. 5 – L 18. Alm. del. Samling: 2021-22 – efter ønske fra Fatma Øktem (V), om lovforslagets konsekvenser for sportsklubber i forhold til transkvinder i kvindesport, til ligestillingsminister Peter Hummelgaard (S). Fungerende minister for ligestilling, Mattias Tesfaye svarede den 17. november 2021.

Spørgsmål
Hvilke konsekvenser forventes det, at lovforslaget vil have for f.eks. sportsklubber, at der tilføjes ”kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika” i racediskriminationslovgivningen, f.eks. i forhold til klubbernes udfordringer med transkvinder i kvindesport?

* * *
Svar
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der har ressortansvaret for racediskriminationsloven. Justitsministeriet har oplyst følgende:

”Efter § 1, stk. 1, i lov om forskelsbehandling pga. race m.v. (racediskriminationsloven) kan den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed nægter at betjene en person på samme vilkår som andre på grund af den pågældende persons race, hudfarve, nationale oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.

Med lovforslaget indsættes der herudover en eksplicit henvisning til kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika i racediskriminationslovens § 1, stk. 1.

Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, er det Justitsministeriets vurdering, at begrebet seksuel orientering i racediskriminationsloven også omfatter forskelsbehandling på grund af kønsidentitet eller kønsudtryk. Justitsministeriet vurderer endvidere, at forskelsbehandling på grund af kønskarakteristika formentligt også allerede vil være omfattet af bestemmelsen i racediskriminationslovens § 1, stk. 1.

Den foreslåede ændring af racediskriminationsloven har derfor alene til formål at tydeliggøre retstilstanden og dermed styrke retssikkerheden.

Som det i øvrigt fremgår af høringsnotatets afsnit 2.1, praktiserer regeringen et armslængdeprincip i forhold til de uafhængige sportsorganisationer, der selv fast sætter regler for de enkelte sportsgrene, herunder muligheden for definition og afgrænsning af kønskategorier, der skal sikre en fair og lige konkurrence mellem sportsudøverne.”

Venlig hilsen

Mattias Tesfaye
Fungerende minister for ligestilling

* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Spørgsmålet og svaret hos Folketinget i pdf-format.