L 65. Bilag 2. Teknisk gennemgang af lovforslaget.

Vist 0 gange.
Fra den ekniske gennemgang af lovforslag L 65 РBilag 2. Samling 2021-22 Рden 12. november 2021 gengives herunder alene punkterne om fastsættelse af transpersoners forældreskab og navneændring for transpersoner.

* * *
Fastsættelse af transpersoners forældreskab 1/3
Regeringsudspillet
‚ÄĚI lovgivningen tages der ikke h√łjde for, at transk√łnnede, der har √¶ndret k√łn, bliver for√¶ldre. N√•r transk√łnnede, der har gennemf√łrt et juridisk k√łnsskifte, bliver for√¶ldre, skal fastsl√•else af deres for√¶ldreskab ske i overensstemmelse med det juridiske og selvvalgte k√łn ‚Äď og ikke det biologiske k√łn. For√¶ldrene skal samtidig sikres de samme rettigheder og pligter, som hvis de ikke havde √¶ndret k√łn. Dermed bliver det juridiske k√łn ikke styrende for en r√¶kke af de rettigheder og pligter, der f√łlger af for√¶ldreskabet. Konkret gennemf√łres √¶ndringen i b√łrneloven og relateret lovgivning samt i CPR.‚ÄĚ
Bestemmelser om udm√łntning i lovforslaget

Fastsættelse af transpersoners forældreskab 2/3
‚ÄĚKapitel 6 a
For√¶ldre og parter, der har gennemf√łrt juridisk k√łnsskifte inden barnets f√łdsel

¬ß 31 a. Bestemmelserne i kapitel 1-6 anvendes med de √¶ndringer, der f√łlger af stk. 2 og 3, p√• for√¶ldre og parter, der efter ¬ß 3, stk. 7, i lov om Det Centrale Personregister har gennemf√łrt juridisk k√łnsskifte inden barnets f√łdsel.
Stk. 2. En part, der er omfattet af stk. 1, har under behandlingen af en sag om faderskab og medmoderskab de rettigheder og pligter, som den p√•g√¶ldende ville have haft efter sit k√łn inden det juridiske k√łnsskifte. I relation til ¬ß 27 a betragtes en mand, der har gennemf√łrt et juridisk k√łnsskifte til kvinde inden barnets f√łdsel, dog som kvindelig √¶gtef√¶lle eller kvindelig partner til den kvinde, der skal behandles med assisteret reproduktion eller insemineres.
Stk. 3. En for√¶lder, der er omfattet af stk. 1, anses efter denne lov som barnets far eller medmor ud fra sit k√łn, der er registreret i CPR p√• f√łdselstidspunktet.

¬ß 31 b. En for√¶lder, der anses for barnets far eller medmor efter ¬ß 31 a, stk. 3, har de rettigheder og pligter i forhold til moderskab, faderskab og medmoderskab efter dansk ret, som den p√•g√¶ldende ville have haft efter sit k√łn inden det juridiske k√łnsskifte.‚ÄĚ

Fastsættelse af transpersoners forældreskab 3/3
Betydning af nyt kapitel 6 a i b√łrneloven

Navneændring for transpersoner 1/2
Regeringsudspillet
‚ÄĚDet skal v√¶re lettere for trans- og interk√łnnede, der ikke har gennemf√łrt et fysisk eller juridisk k√łnsskifte, at f√• et nyt fornavn, der er i overensstemmelse med egen k√łnsidentitet. Derfor skal en ans√łgning om navne√¶ndring kunne gennemf√łres ved at erkl√¶re, at √łnsket om navne√¶ndring er begrundet i en oplevelse af at tilh√łre et andet k√łn. Konkret gennemf√łres √¶ndringen i navneloven.‚ÄĚ
Bestemmelser om udm√łntning i lovforslaget
  • ¬ß 2 i lovforslaget om √¶ndring af ¬ß¬ß 4, 7 og 13 i navneloven

Navneændring for transpersoner 2/2
  • ¬ß 2, nr. 4 (¬ß 13, stk. 2, i navneloven om k√łnsbestemte fornavne)
‚ÄĚStk. 2. Et fornavn m√• ikke betegne det modsatte k√łn i forhold til den, der skal b√¶re navnet. 1. pkt. g√¶lder ikke, n√•r ans√łgeren p√• en blanket godkendt af Familieretshuset erkl√¶rer, at √łnsket om navnet er begrundet i en oplevelse af at tilh√łre det modsatte k√łn.‚ÄĚ

(¬ß 2, nr. 2-5, indeholder tilsvarende √¶ndringer af ¬ß¬ß 4 og 7 om k√łnsbestemte efternavne samt konsekvens√¶ndring af ¬ß 13, stk. 3)

Betydning af ændringerne
  • Proceduren for navne√¶ndring for transpersoner forenkles ved, at ans√łgeren selv udfylder en erkl√¶ring, i stedet for at der skal indhentes erkl√¶ring fra hospital om, at ans√łger er transseksuel.

* * *
Folketingets journal vedr. den tekniske gennemgang af lovforslaget – L 67. Bilag 2.
Den tekniske gennemgang af lovforslaget – L 67. Bilag 2 – i pdf-format hos Folketinget.