Finanslovforslaget fra Regeringen for finansåret 2022 fremsat den 30. august 2021.

Vist 109 gange.
Det samlede finanslovforslag er på 3.778 sider.
Foruden det samlede finanslovforslag, findes det også ministerieopdelt.

Det bemærkes, at det er Regeringens finanslovforslag, som danner grundlag for forhandlingerne med partierne. Den endelige finanslov kan derfor komme til at se anderledes ud.

Herunder vises de LGBTI-relevante punkter fra det samlede finanslovforslag.
[Fede tal refererer til siden i det samlede finanslovforslag. Tal i () refererer til sidetallet i ministerafsnittet i det samlede finanslovforslag og i de særskilte ministeropdelte finanslovforslag.]

* * *

Finanslovforslaget fra Regeringen for finansåret 2022
Finanslovforslaget fra Regeringen for finansåret 2022
Side 923.
Bind 1.
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet

Side 1026.
Bind 1. (Side 112)
Budgetspecifikation
Mio. kr. R
2019
R
2020
B
2021
F
2022
BO1
2023
BO2
2024
BO2
2025
Udgiftsbevilling 5,0 5,1 5,1 5,1
20. Nyt krisecenter målrettet dobbeltminoriteter
Udgift
5,0 5,1 5,1 5,1

20. Nyt krisecenter målrettet dobbeltminoriteter
Som led i Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020 afsættes 5,0 mio. kr. årligt i 2021-2024 til indsatsen for dobbeltminoriteter, det vil sige LGBTI-personer med etnisk minoritetsbaggrund.

Indsatsen skal fremme tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer med minoritetsbaggrund. Det skal ske gennem oprettelse af et nyt krisecenter til målgruppen med en specialiseret rådgivnings- og vejledningsindsats baseret på viden om særlige problemstillinger for målgruppen.

Krisecentret skal desuden medvirke til at generere ny viden om målgruppen.

Side 1029
Bind 1. (Side 115)
Budgetspecifikation
Mio. kr. R
2019
R
2020
B
2021
F
2022
BO1
2023
BO2
2024
BO2
2025
80. Sabaah
Udgift
0,8 0,8 1,7 1,0 0,5 0,5 0,5

Side 1031
Bind 1. (Side 117)
80. Sabaah

Projektet er iværsat som led i Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2018 af november 2017 på det daværende Social- og Indenrigsministeriets område er der afsat bevilling til projektstøtte til foreningen Sabaah, som arbejder for at forbedre vilkårene for LGBTI-personer med etnisk minoritetsbaggrund. Støtten har til formål at udvide og styrke foreningens rådgivning og oplysning, herunder med en social- og psykologfaglig kompetence, så alle minoritetsetniske LGBTI-personer samt deres pårørende har lige adgang til rådgivning.

Som led i Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2019 af november 2018 på det daværende Social- og Indenrigsministeriets område er kontoen opjusteret med 0,4 mio. kr. i 2021 og 0,5 mio. kr. i 2022 til forlængelse af driftstilskuddet til Sabaah.

Der er afsat 0,5 mio. kr. årligt i 2021 og frem. Midlerne er overført fra § 15.71.08. Reserve til videreførelse af tidligere satspuljeprojekter.

Finanslovforslag for 2022 på Udlændinge- og Integrationsministeriets område.

* * *
Side 1359
Bind 2.
§ 16. Sundhedsministeriet

Side 1386. (Side 44)

1. Budgetspecifikation
Mio. kr. R
2019
R
2020
B
2021
F
2022
BO1
2023
BO2
2024
BO2
2025
87. Initiativer, der kan fremme tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
Udgift
0,5 0,9 2,8

Side 1410. (Side 68)
87. Initiativer, der kan fremme tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
Kontoen blev oprettet på finansloven for 2019 som led i udmøntningen af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2018 af november 2017. Der er afsat 3,4 mio. kr. fordelt med 0,5 mio. kr. i 2018, 1,2 mio. kr. i 2019, 0,9 mio. kr. i 2020 og 0,8 mio. kr. i 2021 til udmøntning af initiativer, der kan fremme tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer på sundheds- og ældreområdet. Midlerne er fordelt som følger:

– 0,5 mio. kr. fordelt med 0,3 mio. kr. i 2020 og 0,2 mio. kr. i 2021 til udarbejdelse af informationsmateriale, som kan understøtte pleje- og aktivitetspersonale i at møde ældre LGBTI personer med fordomsfrihed og tolerance.

– 0,6 mio. kr. i 2019 til udarbejdelse af informationsmateriale mÃ¥lrettet forældre til børn, der bliver født med DSD tilstande (interkønnede).

Р2,0 mio. kr. fordelt med 0,5 mio. kr. ̴rligt i perioden fra 2018-2021 til en styrket sundhedsindsats i almen praksis m̴lrettet LGBTI-personer.

Р0,1 mio. kr. ̴rligt i perioden 2019-2021 til administration af initiativerne.

Der er på finansloven for 2020 overført 2,0 mio. kr. årligt i 2020 og 2021 fra § 16.21.40.10.
Etablering af videnscenter på transområdet til driften af et murstensløst videnscenter, som har en bestyrelse sammensat af Region Hovedstaden, Region Nordjylland, Region Syddanmark og relevante brugerorganisationer. Hertil kan knyttes forskere og ph.d.-studerende fra de involverede afdelinger i regionerne, etableres databaser og forskningsprotokoller mv., ligesom centeret kan arrangere kurser og konferencer mv. Private fondsmidler kan supplere de afsatte midler med henblik på at sikre yderligere forskning.

Der er i tillæg til ovenstående overført 1,5 mio. kr. i 2019 på forslag til lov om tillægsbevilling for 2019.

Side 1483.
16.21.41. Øget informationsindsats i relation til transpersoner (tekstanm. 101)

Budgetspecifikation:
Mio. kr. R
2019
R
2020
B
2021
F
2022
BO1
2023
BO2
2024
BO2
2025
10. Pilotprojekt om supplerende rådgivning af transkønnede
Udgift
0,3 0,3 2,3

Side 1484
Bind 2. (Side 142).
10. Pilotprojekt om supplerende rådgivning af transkønnede
Som led i udmøntningen af pilotprojektet om supplerende rådgivning af transkønnede er der afsat i alt 0,9 mio. kr. i perioden 2019-2021, fordelt med 0,3 mio. kr. i 2019, 0,3 mio. kr. i 2020 og 0,3 mio. kr. i 2021 til gennemførelse af pilotprojekt, hvor transkønnede kan modtage supplerende rådgivning, der er uafhængig af den øvrige udredning og behandling.

Formålet er at give transkønnede eller personer med overvejelser omkring deres kønsidentitet et rådgivningstilbud, som er placeret uafhængigt af de speciallæger og teams, der varetager selve den kønsmodificerende behandling, da dette er et stort ønske fra brugersiden. Ønsket er at sikre brugerne psykosocial støtte fra personale, der ikke har beslutningskompetence ift. behandlingstilbuddet. Sundhedsstyrelsen vurderer, at det er væsentligt, at de personer, der skal rådgive transpersoner, der ønsker kønsmodificerende behandling, dels er sundhedsfagligt kvalificerede til det og har et særligt sundhedsfagligt kendskab til området, dels at de er bekendt med det udredningsog behandlingsforløb, den pågældende gennemgår, samt indgår i et tværfagligt samarbejde omkring løbende faglig dialog, uddannelse og erfaringsopsamling. Det er endvidere væsentligt, at der findes et offentligt finansieret rådgivningsforløb, som er af høj kvalitet.

Finanslovforslag for 2022 på Sundhedsministgeriets område.

* * *
Side 1645
Bind 2.
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Anmærkninger
2022

Side 1658. (Side 26)
1. Budgetoversigt
Mio. kr. R
2019
R
2020
B
2021
F
2022
BO1
2023
BO2
2024
BO2
2025
25. Ligestillingspolitik
Udgift
14,8 17,8 15,8 14,5 14,1 14,0 13,8

Side 1662
Bind 2. (Side 30).
25. Ligestillingspolitik
På kontoen afholdes udgifter vedrørende løn og øvrig drift i Ligestillingsafdelingen. Ministeren for ligestilling kan over kontoen yde tilskud til initiativer vedrørende ligestilling, herunder LGBTI-området (lesbiske, bøsser, biseksuelle, transkønnede og interkønnede).

Bevillingen er på finansloven for 2022 overført fra § 24.11.01.25. Ligestillingspolitik, jf. kongelig resolution af 19. december 2020.

På finansloven for 2018 er kontoen forhøjet med 3,0 mio. kr. årligt i 2018-2021 til etablering af en koordinerende funktion på LGBTI-området.

Endvidere er der afsat 0,3 mio. kr. årligt i 2019-2021 til koordinering af indsatsen til bekæmpelse af menneskehandel, samt med 0,2 mio. kr. i 2018 og 0,5 mio. kr. årligt i 2019-2021 til administration af satspuljeinitiativer, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2018 af november 2017. Heraf er der overført 0,1 mio. kr. årligt i 2019-2021 til § 16.11.11. Sundhedsstyrelsen til administration af initiativer på LGBTI-området under Sundhedsstyrelsen, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af ramme til initiativer, der kan fremme tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer af januar 2018. Kontoen er tilsvarende nedskrevet.

På finansloven for 2019 er kontoen forhøjet med 0,2 mio. kr. i 2019 og 0,1 mio. kr. årligt i 2020-2022 til administration af handlingsplanen til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relationer 2019-2022 samt med 0,1 mio. kr. årligt i 2019 og frem til administration af driftstilskud til LGBT Danmark, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2019 af november 2018. Endelig er der afsat 0,1 mio. kr. til generel administration af tilskudsordningerne vedrørende § 17.11.14. Fremme af kønsligestilling blandt kvinder og mænd.

På finansloven for 2022 er bevillingen videreført med 3,0 mio. kr. årligt i 2022-2025 til en koordinerende funktion på LGBTI-området.

Side 1669 og 1670. (Side 37 og 38)
Budgetspecifikation:

Mio. kr. R
2019
R
2020
B
2021
F
2022
BO1
2023
BO2
2024
BO2
2025
31. Initiativer til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
Udgift
0,7 2,2

Side 1672
Bind 2. (Side 40).
31. Initiativer til fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
PÃ¥ kontoen afholdes udgifter til initiativer, der kan fremme tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2018 af november 2017. Der vil under rammen kunne etableres ansøgningspuljer til NGO’er, foreninger mv. med henblik pÃ¥ at involvere civilsamfundet i indsatsen. Der vil endvidere kunne gives direkte projektstøtte til relevante organisationer, gennemføres analyser, undersøgelser, indgÃ¥s kontrakter, udarbejdes informationsmateriale og kampagner mv.

Satspuljekredsen og ministeren for ligestilling er enige om 12 konkrete initiativer, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af rammen til initiativer, der kan fremme tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer af januar 2018. Heraf gennemføres en række af initiativerne på andre ministerområder.

Side 1669 og 1670, (Side 37 og 38)

Budgetspecifikation:
Mio. kr. R
2019
R
2020
B
2021
F
2022
BO1
2023
BO2
2024
BO2
2025
33. Driftstilskud til LGBT+ Danmark
Udgift
1,5 4,0 4,0 1,5 1,5 1,5 1,5

Side 1672.
Bind 2. (Side 40).
33. Driftstilskud til LGBT+ Danmark
Der er afsat 1,5 mio. kr. årligt fra 2019 og frem til et driftstilskud til LGBT+ Danmark, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2019 af november 2018.

Driftstilskuddet til LGBT+ Danmark skal bidrage til indsatsen med bl.a. at støtte, rådgive og skabe netværksmuligheder for lesbiske, bøsser, biseksuelle og transkønnede. Som en del af driftstilskuddet forpligtes LGBT+ Danmark til at understøtte samarbejde og udvikling på tværs af organisationerne på LGBTI-området.

På finansloven for 2021 er kontoen forhøjet med 2,5 mio. kr. i 2021. Midlerne er tilført som yderligere driftstilskud til LGBT+ Danmark til udbredelse af foreningens tilbud, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020.

Finanslovforslag for 2022 på Beskæftigelsesministeriets område.

* * *
Side 2497.
Bind 3.
§ 21. Kulturministeriet
Anmærkninger
2022

Side 2695 og 2696. (Side 213 og 214)

Budgetspecifikation:
Mio. kr. R
2019
R
2020
B
2021
F
2022
BO1
2023
BO2
2024
BO2
2025
33. LGBTI-personer i idrætsforeninger
Udgift
0,3 0,6 0,9

Side 2697.
Bind 3. (Side 215).
62. LGBTI-personer i idrætsforeninger
Der budgetteres ikke længere på kontoen.

Finanslovforslag for 2022 på Kulturministeriets område.

* * *
Finanslovforslaget for finansåret 2022 i pdf-format hos Finansministeriet.
Omtale den 30. august 2021 af finanslovforslaget for 2022 hos Finansministeriet.
Finanslovforslaget for finansåret 2022 med link til de enkelte ministerieafsnit hos Finansministeriet.