Spgsm. 39 den 3. december 2019 om at følge op pÃ¥ LGBTI-handlingsplanen og rapporten “Hvordan kan vi følge LGBTI elevernes trivsel i folkeskolen og pÃ¥ ungdomsuddannelserne?”. Svar 16. december 2019.

Vist 96 gange.
Ligestillingsudvalget (LIU) stillede den 3. december 2019 efter ønske fra Mai Villadsen (EL) spørgsmÃ¥l 39 – Samling: 2019-20 – om at følge op pÃ¥ LGBTI-handlingsplanen og rapporten “Hvordan kan vi følge LGBTI elevernes trivsel i folkeskolen og pÃ¥ ungdomsuddannelserne?, til børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), der svarede den 16. december 2019.

Spørgsmålet
Vil ministeren følge op pÃ¥ den tidligere regerings LGBTI-handlingsplan og bruge resultaterne fra rapporten ‘Hvordan kan vi følge LGBTI elevernes trivsel i folkeskolen og pÃ¥ ungdomsuddannelserne?‘ til at igangsætte en trivselsundersøgelse blandt børn og unge LGBTI-personer, der blandt andet indeholder information om mobning, chikane og diskrimination pÃ¥ baggrund af seksuel orientering og/eller kønsidentitet?

Svar
Regeringen er optaget af, hvordan trivslen generelt bliver fremmet hos alle børn og unge og planlægger derfor at afdække årsagerne til mistrivsel blandt børn og unge.

Trivsel hos LGTBI-personer i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne er noget, der ligger regeringen meget på sinde. I afdækningen forventes derfor også at indgå spørgsmål vedrørende eksempelvis kønsidentitet.
Afdækningen vil derfor følge op på den tidligere regerings LGBTI-handlingsplan og anbefalingerne fra den omtalte rapport om, hvordan man kan monitorere LGBTI-elevers trivsel i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.

Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil

* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Spørgsmålet og svaret hos Folketinget i pdf-format.