Spgsm. 39 den 3. december 2019 om at følge op pĂĽ LGBTI-handlingsplanen og rapporten “Hvordan kan vi følge LGBTI elevernes trivsel i folkeskolen og pĂĽ ungdomsuddannelserne?”. Svar 16. december 2019.

Vist 85 gange.
Ligestillingsudvalget (LIU) stillede den 3. december 2019 efter ønske fra Mai Villadsen (EL) spørgsmĂĽl 39 – Samling: 2019-20 – om at følge op pĂĽ LGBTI-handlingsplanen og rapporten “Hvordan kan vi følge LGBTI elevernes trivsel i folkeskolen og pĂĽ ungdomsuddannelserne?, til børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), der svarede den 16. december 2019.

Spørgsmület
Vil ministeren følge op pĂĽ den tidligere regerings LGBTI-handlingsplan og bruge resultaterne fra rapporten ‘Hvordan kan vi følge LGBTI elevernes trivsel i folkeskolen og pĂĽ ungdomsuddannelserne?‘ til at igangsĂŚtte en trivselsundersøgelse blandt børn og unge LGBTI-personer, der blandt andet indeholder information om mobning, chikane og diskrimination pĂĽ baggrund af seksuel orientering og/eller kønsidentitet?

Svar
Regeringen er optaget af, hvordan trivslen generelt bliver fremmet hos alle børn og unge og planlÌgger derfor at afdÌkke ürsagerne til mistrivsel blandt børn og unge.

Trivsel hos LGTBI-personer i folkeskolen og pü ungdomsuddannelserne er noget, der ligger regeringen meget pü sinde. I afdÌkningen forventes derfor ogsü at indgü spørgsmül vedrørende eksempelvis kønsidentitet.
AfdÌkningen vil derfor følge op pü den tidligere regerings LGBTI-handlingsplan og anbefalingerne fra den omtalte rapport om, hvordan man kan monitorere LGBTI-elevers trivsel i folkeskolen og pü ungdomsuddannelserne.

Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil

* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmület og svaret.
Spørgsmület og svaret hos Folketinget i pdf-format.