Juridisk k√łnsskifte for transk√łnnede b√łrn og under 18 √•r i et menneskeretsperspektiv. 11. maj 2023. LGBT+ Danmark.

Vist 37 gange.
LGBT+ Danmark havde den 28. maj 2023 foretr√¶de for Indenrigsudvalget. Den 11. maj 2023 sendte LGBT+ Danmark den herunder gengivne skrivelse som opf√łlgning p√• foretr√¶det.
Den opf√łlgende skrivelse er af Folketinget registreret som: Indenrigsudvalget (INU). Alm. del. Samling: 2022-23 (2. samling). Bilag 28.

Danske regler i strid med transk√łnnede b√łrn og unges menneskerettigheder

Den tværministerielle arbejdsgruppe, der har lavet en lovgennemgang af lovene på LGBTI-området udgivet i august 2020, fandt:

1) At hvis en transk√łnnet person under 18 √•r har f√•et tilbudt og har underg√•et k√łnsmodificerende behandling, vil den p√•g√¶ldende endvidere have en ret til √¶ndring af juridisk k√łn efter Den Europ√¶iske Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel 8 om retten til respekt for privatliv og familieliv.

2) At det ikke kan udelukkes, at det vil blive fundet i strid med EMRK artikel 8, hvis der uden for den f√łrstn√¶vnte situation ikke er mulighed for efter en konkret vurdering at dispensere for kravet om at v√¶re fyldt 18 √•r for at f√• √¶ndring af juridisk k√łn. G√¶lder en dispensationsadgang alene for personer, der har gennemf√łrt hormonbehandling eller √łvrig k√łnsmodificerende behandling, kan der rejses sp√łrgsm√•l om, hvorvidt der indirekte indf√łres et krav om behandling for √¶ndring af juridisk k√łn.

K√łnsbekr√¶ftende behandling er siden 2016 blevet tilbudt til b√łrn og unge, der har n√•et Tanner stadie 2, hvilket er det f√łrste stadie af puberteten, som man kan n√• omkring 10-11-√•rsalderen. Efter ministeriernes egne overvejelser er den nuv√¶rende mangel p√• adgang til juridisk k√łnsskifte for b√łrn og unge under 18 √•r derfor i strid med EMRK, som fortolket af den Europ√¶iske Menneskerettighedsdomstol (EMD), og Danmark vil kunne tabe en sag ved EMD.

I det f√łlgende vil vi give eksempler p√• 3 scenarier, der allerede er gennemg√•et i bem√¶rkningerne til det sidste lovforslag om juridisk k√łnsskifte for b√łrn og unge, der er sendt i h√łring, men aldrig fremsat ‚Äď baseret p√• de historier, vi m√łder i LGBT+ Danmark. De illustrerer, hvorfor fjernelse af nedre aldersgr√¶nse er den bedste model for at sikre unge transk√łnnedes menneskerettigheder p√• og Danmarks overholdelse af EMRK.

Case 1: Man har en nedre aldersgr√¶nse for juridisk k√łnsskifte (p√• 18 √•r, 15 √•r eller andet)
Stine er en 14-√•rig transk√łnnet pige, der har v√¶ret i hormonbehandling siden hun gik i pubertetenr som 13-√•rig. Hun har sparet sine lommepenge op og k√łbt et nyt spil p√• nettet, som bliver leveret til hendes lokale posthus. Hun er meget sp√¶ndt p√• at f√• det nye spil, da hun g√•r ned i posthuset. Men da hun viser sit sygesikringskort som legitimation, da hun henter pakken, begynder posthusmedarbejderen at r√•be af hende. “Tror du, jeg er dum?”, siger han. “I tror I kan komme her og stj√¶le andres pakker, men idag fangede jeg dig! Du har jo tydeligvis stj√•let nogle andres sygesikringskort – det d√©r er en drengs sygesikringskort.”

Folk stimler sig sammen og kigger p√• sk√¶nderiet, indtil Stine, stresset, r√•ber: “Det er fordi jeg er trans!” og begynder at gr√¶de. Folk kigger ned i jorden og g√•r v√¶k, imens en gruppe unge st√•r et stykke v√¶k og peger og griner. Stine l√łber hjem til sine for√¶ldre og holder herefter helt op med at lave ting, hvor hun skal vise ID. Blandt andet bliver hun hjemme fra en endags-tur med sit h√•ndboldhold til Tyskland, fordi hun er bange for, hvad gr√¶nsevagterne vil sige.

Dermed brydes Stines ret til privatliv, der er sikret i den Europæiske Menneskerettigheds-konvention art. 8.

Case 2: Man tilbyder kun til dem, der modtager k√łnsbekr√¶ftende behandling
Tobias er en transk√łnnet dreng, der er vokset op i et lille landsbysamfund og g√•et p√• en lilleskole indtil han f√¶rdiggjorde 9. klasse. L√¶rerne p√• hans lilleskole var meget dedikerede til at respektere hans k√łnsidentitet, og da han gik i puberteten havde han ikke noget behov for at ops√łge k√łnsbekr√¶ftende behandling. Han k√łbte en binder til at hj√¶lpe ham med at have et fladt bryst, men derudover havde han ikke behov for behandling.

Da han begyndte i gymnasiet, insisterede l√¶rerne p√• at kalde ham “hun” og at s√¶tte ham p√• pigeholdet, n√•r de lavede k√łnsopdelte aktiviteter, da han juridisk set var en pige. Da andre elever fulgte l√¶rernes eksempel, og der gik en sport i at kalde ham “hun” eller “pige” for at h√¶vde sig i klassen. Tobias havde levet som en dreng siden han var 9 √•r, og mobningen og fejlk√łnningen gjorde, at Tobias blev deprimeret og droppede ud efter for meget frav√¶r. Han besluttede sig for at begynde p√• hormoner, selvom han egentlig ikke havde lyst, s√• han kunne f√• lov til at skifte juridisk k√łn og f√• skolen til at respektere hans k√łnsidentitet.

Dermed blev Tobias tvunget til at modtage medicinsk behandling, han ikke havde brug for, for at opnå en juridisk rettighed, i strid med hans menneskerettigheder.

Case 3: Man tilbyder kun til dem, hvis kroppe er g√•et i puberteten, s√•dan at de kan modtage k√łnsbekr√¶ftende behandling
Kun b√łrn og unge, der er p√• Tanner stadie 2, kan modtage k√łnsbekr√¶ftende behandling. Man ved ikke, hvorn√•r b√łrn g√•r i puberteten, og aldersgr√¶nsen rykker sig hele tiden, s√• b√łrn bliver yngre og yngre n√•r de g√•r i puberteten. Det er derfor sv√¶rt at s√¶tte en pr√¶cis aldersgr√¶nse, der omfatter alle, der kan modtage k√łnsbekr√¶ftende behandling. I dette scenarie er det derfor besluttet kun at tilbyde juridisk k√łnsskifte til b√łrn og unge, der har n√•et Tanner stadie 2.

Patricia, en 13-√•rig transk√łnnet pige, √łnsker at skifte juridisk k√łn. Hun har tidligere i sit liv oplevet overgreb, men er i √łjeblikket i god trivsel. For at fastsl√•, om hun har n√•et Tanner stadie 2 skal hun gennemg√• en indgribende unders√łgelse af hendes pubertetsudvikling, hvor en l√¶ge foretager en klinisk unders√łgelse af hendes k√łnsorganer, k√łnsbeh√•ring, og udvikling af bryster. Patricia gr√¶der hele vejen igennem unders√łgelsen og m√• efter unders√łgelsen starte i et intensivt psykologforl√łb. Hun har sv√¶rt ved at slippe tanken om, at det er hendes egen skyld, at hun skulle uds√¶ttes for det.

Dermed bliver en fysisk meget indgribende unders√łgelse et krav for at opn√• en juridisk rettighed, i strid med Patricias rettigheder.

B√łrns Vilk√•rs holdning:
I B√łrns Vilk√•r er vores arbejde at underst√łtte b√łrns trivsel og sikre, at deres rettigheder overholdes.

Vi ved, at b√łrn allerede i b√łrnehavealderen kan identificere sig med et andet k√łn end det, de er blevet tildelt ved f√łdslen. Disse b√łrn kan have sv√¶rt ved at genkende sig selv i spejlet og t√¶nker og opf√łrer sig anderledes end andre med samme tildelte k√łn. Som f√łlge af at b√łrnenes personnummer fra f√łdslen tildeler b√łrnene et specifik k√łn, kan det medf√łre, at de i m√łdet med offentlige instanser bliver l√¶st forkert og m√łder forhindringer, hvilket kan g√• udover barnets trivsel og positive udvikling ‚Äď det kan v√¶re f.eks. n√•r de rejser, l√•ner en bog p√• biblioteket, er ved l√¶gen, eller gerne vil g√• til holdsport.

P√• denne baggrund, er B√łrns Vilk√•r tilh√¶ngere af, at b√łrn og unge kan f√• √¶ndret det sidste tal i deres personnummer.

Alderssvarende juridisk vejledning:
B√łrns Vilk√•r har tilbudt at st√• for den juridiske vejledning, der er n√łdvendig, f√łr barnet kan f√• √¶ndret personnummeret. Siden 2007, har B√łrns Vilk√•r haft et korps af professionelle bisiddere, der alle er socialr√•dgiveruddannet og har b√łrnefaglige og juridiske kompetencer. Bisidderteamet er specialiseret i at yde uafh√¶ngig r√•dgivning til b√łrn og unge i b√•de sociale- og familieretslige sager.
Bisidderne rummer p√• en professionel m√•de de udfordringer, som barnet st√•r med, og har fokus p√• at st√łtte og hj√¶lpe barnet til selv at blive klar over, hvilke √łnsker barnet har og at tage de skridt i sagen, som barnet √łnsker. Bisidderne hj√¶lper barnet til at se barnets muligheder og betydningen af de valg barnet tr√¶ffer.

B√łrns Vilk√•r har p√• den baggrund oparbejdet stor viden og erfaring med, hvordan der mest hensigtsm√¶ssigt tales med b√łrn og unge i alle aldre p√• en let forst√•elig m√•de om deres problemstillinger og om deres rettigheder.

Det kan i den forbindelse desuden p√•peges, at B√łrns Vilk√•rs bisiddere er neutrale over for barnets √łnsker, at bisidderne i disse specifikke og alle andre sager overholder underretningspligten og at en eller flere samtaler med B√łrns Vilk√•r ikke betyder, at barnet eller den unge ender med at √¶ndre personnummer. Dette fordi, at det via r√•dgivningen kan blive klart for nogle b√łrn og unge, at udfordringerne i deres liv ikke stammer fra eller l√łses af √¶ndringer i personnummeret.

Derudover f√łlger bisidderne tilgangen om sk√¶rpet underretningspligt, da B√łrns Vilk√•rs rolle er at beskytte b√łrn og unges rettigheder, heriblandt n√•r for√¶ldre, skoler og andre behandler b√łrn ulovligt eller disse er i sv√¶r mistrivsel og har behov for hj√¶lp.

Det skal dog understreges, at hvis det er hensigtsm√¶ssigt, barnet forst√•r hvad √¶ndring af personnummer indeb√¶rer og at dette st√•r i vejen for deres trivsel, vil vi st√łtte √¶ndring af personnummer.

* * *
Folketingets journal vedr√łrende LGBT+ Danmarks opf√łlgende materiale om juridisk k√łnsskifte for transk√łnnede b√łrn og unge under 18 √•r.
LGBT+ Danmarks opf√łlgende materiale om juridisk k√łnsskifte for transk√łnnede b√łrn og unge under 18 √•r i pdf format hos Folketinget.