Ligestillingsudvalget stillede den 4. april 2019 efter ønske fra Karina Adsbøl (DF) spørgsmål 28 – Samling: 2018-19 – om at indcludere handicap som strafskærpelsesgrund i straffelovens § 81, nr. 6, til justitsminister, Søren Pape Poulsen (KF), der svarede den 2. maj 2019.
Spørgsmålet
Vil ministeren kommentere forslaget fra Maria Ventegodt, ligebehandlingschef, Institut for Menneskerettigheder, under temamøde om hadforbrydelser den 27. marts 2019 om, at straffelovens § 81, nr. 6, skal ændres, så det fremgår, at det er en strafskærpende omstændighed, hvis den kriminelle gerning har baggrund i offerets handicap? Og vil ministeren oplyse, hvilke overvejelser forslaget giver ministeren anledning til?
Der henvises til videoen af høringen (minuttal 14.17-14.23) og den fremviste præsentation under temamødet:
https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20181/liu/tv.5915.aspx?as=1
https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/LIU/bilag/67/2037489.pdf
Spørgsmålet ønskes besvaret inden afholdelse af LIU alm. del – samrådsspm. B.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Svaret
1. Efter straffelovens § 81, nr. 6, skal det i almindelighed indgå som en skærpende omstændighed ved straffens fastsættelse, at gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende. Opregningen er ikke udtømmende, jf. ordene ”eller lignende”. Det fremgår dog af bestemmelsens forarbejder, at anvendelsesområdet skal forstås i overensstemmelse med anvendelsesområdet for straffelovens § 266 b, stk. 1. [1]
Efter straffelovens § 266 b, stk. 1, straffes den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering. Straffen er bøde eller fængsel indtil 2 år.
Bestemmelsen i straffelovens § 266 b, stk. 1 – og dermed også straffelovens § 81, nr. 6 – omfatter således ikke trusler, forhånelse eller nedværdigelse på grund af en persons handicap. Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at det er korrekt, når Institut for Menneskerettigheder under temamødet om hadforbrydelser den 27. marts 2019 har anført, at straffelovens § 81, nr. 6, ikke omfatter gerninger, der har baggrund i en persons handicap.
2. Efter straffelovens § 81, nr. 11, skal det i almindelighed indgå som en skærpende omstændighed ved straffens fastsættelse, at gerningsmanden har udnyttet forurettedes værgeløse stilling. Denne bestemmelse sigter navnlig til kriminalitet, som begås over for udsatte persongrupper, f.eks. børn, handicappede og ældre personer. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at bestemmelsen bl.a. omfatter vold mod et spædbarn, salg af narkotika til små børn og tricktyveri, tasketyveri og lignende over for ældre personer.
Bestemmelsen kan også være anvendelig i andre tilfælde, hvor omstændighederne bevirker, at forurettede er værgeløs.
Bestemmelsen vil således bl.a. kunne finde anvendelse, hvis en gerningsmand har udnyttet en handicappet persons værgeløse tilstand til at begå tyveri eller udnytte vedkommende økonomisk.
Som anført oven for fremgår det af bemærkningerne til straffelovens § 81, nr. 11, at bestemmelsen f.eks. omfatter vold mod et spædbarn. Det er på den baggrund Justitsministeriets umiddelbare vurdering, at bestemmelsen også vil kunne omfatte tilfælde, hvor en handicappet person udsættes for vold.
Der ses imidlertid ikke at forelægge trykt retspraksis herom.
3. Det er helt afgørende, at der i det danske samfund er plads til at være den, man er. Og det er helt afgørende, at vi beskytter og værner om den ret. Derfor ser jeg også med stor alvor på området. Jeg har iværksat et arbejde i Justitsministeriet med henblik på at finde frem til en række tiltag på området, som kan styrke indsatsen mod hadforbrydelser. Jeg mødtes i den forbindelse den 26. april 2019 med en række organisationer på området, som også vil blive inddraget i det videre arbejde, så vi sikrer, at tiltagene rammer rigtigt og kommer til at gøre en konkret forskel.
Det vil i forbindelse med arbejdet være naturligt at se på, om vi i dag gør tilstrækkeligt for at beskytte personer, som oplever at blive udsat for forbrydelser på grund af deres handicap.
* * *
Folketingets journal vedrørende spørgsmålet og svaret.
Spørgsmålet og svaret hos Folketinget i pdf-format.
Noter af Tina Thranesen.
- [Retur] Vedrørende forarbejderne henvises til rederørelsen den 13. maj 2013 af Tina Thranesen:
Ministres betegnelse af kønsidentitet som seksuel orientering, og at transkønnede derfor allerede er omfattet af strafskærpelsesbestemmelsen i straffelovens § 81, nr. 6 og ligestillingsloven.