Foresp√łrgsel F 48. Folketingsdebat den 17. maj 2017 om faglig vejledning for transk√łnnede. Afstemning den 18. maj 2017.

Vist 74 gange.
Folketinget havde onsdag den 17. maj 2017 debat i folketingssalen om foresp√łrgsel F 49 om faglig vejledning for transk√łnnede – Samling 2016-17.
Under debatten blev der fremsat to forslag til vedtagelse.
Forslag 1: V 108 af Carolina Magdalene Maier (ALT), Stine Brix (EL).
Forslag 2: V 109 af Flemming M√łller Mortensen (S), Liselott Blixt (DF), Jane Heitmann (V), May-Britt Kattrup (LA), Lotte Rod (RV), Kirsten Normann Andersen (SF), Brigitte Klintskov Jerkel (KF).
Afstemning om forslagene blev udsat til torsdag den 18. maj 2017, hvor forslag 2 – V 109 – blev vedtaget.

Debatten
  1. Kl. 1904. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Jeg g√łr opm√¶rksom p√•, at afstemning om eventuelle forslag til vedtagelse uds√¶ttes til i morgen, torsdag den 18. maj.
    For begrundelse er det ordf√łreren for foresp√łrgerne, fru Carolina Magdalene Maier, Alternativet.
  2. Kl. 1905. Carolina Magdalene Maier (ALT). Ordf√łrer for foresp√łrgerne.
    Tak for det. Jeg skal g√łre det kort, for som der st√•r p√• sk√¶rmen bag mig, har vi bedt om den her foresp√łrgselsdebat for at sp√łrge ministeren, hvad ministeren vil g√łre for at sikre en √•ben, v√¶rdig og relevant inddragelse af transpersoner i forbindelse med den revision af den faglige vejledning om behandling af transpersoner, som er under udarbejdelse i √łjeblikket.

    Vi har jo en rigtig god historie fra 2016, hvor et enigt Folketing besluttede, at vi som det f√łrste land i hele verden skulle fjerne transpersoner fra listen over psykiske sygdomme. Det er noget af det, som jeg synes g√łr en enormt stolt af at v√¶re dansker og dansk politiker. Nu foreligger s√• arbejdet med at f√łlge op p√•, hvordan den √łvelse, det greb, at vi har fjernet transpersoner fra listen over psykiske sygdomme, ogs√• afspejles i den behandling, som de m√łder i sundhedsv√¶senet.

    Jeg anerkender og krediterer i h√łj grad ministeren for at have iv√¶rksat en √•ben og inddragende proces. Men der er dog elementer i den proces, der har v√¶ret indtil videre, som vi h√łrer fra transmilj√łet ikke er tilfredsstillende. Det er nogle af de ting, vi gerne vil tale om i den her foresp√łrgselsdebat, for at v√¶re helt sikre p√•, at transpersonernes stemme bliver h√łrt, i forhold til hvordan den faglige vejledning skal udarbejdes fremadrettet. Tak.

  3. Kl. 1906. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Tak for det. Så er det sundhedsministeren for besvarelsen. Og velkommen tilbage.
  4. Kl. 1906. Sundhedsministeren (Ellen Trane N√łrby).
    Tak, og tak til foresp√łrgerne for foresp√łrgslen. Der skal ikke v√¶re nogen tvivl om, at det har v√¶ret vigtigt for mig, at vi f√•r sikret netop en respektfuld, v√¶rdig, √•ben og inddragende proces for udarbejdelsen af Sundhedsstyrelsens faglige vejledning om udredning og behandling af transk√łnnede. Der skal heller ikke v√¶re tvivl om, at transk√łnnedes vilk√•r og ligger mig p√• sinde. Det gjorde det som ligestillingsminister, det g√łr det fortsat nu som sundhedsminister.

    Det var s√•dan set ogs√• derfor, jeg, f√łr jeg gik p√• barsel, sikrede, at vi fik en anden proces end den, der var lagt op til, i forbindelse med udarbejdelsen af den faglige vejledning. Jeg vil s√•dan set gerne starte med at understrege en pr√¶mis, som jeg er sikker p√• at vi bredt hen over partiskel kan bakke op om, nemlig at man uanset seksuel overbevisning eller k√łnsidentitet skal have friheden til at v√¶re den, man er, og til selv at v√¶lge sin partner og leve det liv, man √łnsker. Det er en grundl√¶ggende rettighed i vores samfund: friheden til at v√¶re den, man er. Derfor er jeg s√•dan set ogs√• stolt over, at de beslutninger, som vi har truffet fra dansk side, ogs√• blev bem√¶rket, da Danmark sidste √•r modtog IDAHO-flaget. Jeg havde selv forn√łjelsen af som ligestillingsminister at v√¶re v√¶rt for IDAHO Forum, og nu er det jo IDAHOT-dag i dag, og i dag er flaget s√• blevet overleveret til belgierne, som overtager v√¶rtskabet. Da blev vi s√•dan set ogs√• krediteret for de beslutninger, vi havde truffet i f√¶llesskab.

    Jeg synes ogs√•, det er vigtigt, at vi f√łlger op p√• dem. Danmark er foregangsland her p√• en r√¶kke omr√•der, og det skal vi blive ved med at v√¶re. Det handler jo s√•dan set ogs√• om den historik, vi har haft p√• hele rettighedsomr√•det, n√•r det handler om friheden til at v√¶re den, man er. Regeringen arbejder derfor ogs√• m√•lrettet p√•, at transk√łnnede bliver m√łdt med st√łrre respekt og forst√•else generelt, ogs√• i sundhedsv√¶senet. At v√¶re transk√łnnet er ikke en psykisk sygdom. Det er vi her i landet enige om, og det er klart, at det skal behandlingen ogs√• reflektere. S√•dan er desv√¶rre ikke alle steder i verden, og man kan sige, at da vi i f√¶llesskab i Folketinget og vi s√• som regering kunne meddele WHO, at Danmark som det f√łrste land i verden ville √¶ndre diagnosekoden for transk√łnnede pr. 1. januar i √•r, hvis den ikke blev √¶ndret tidligere af WHO i f√¶llesskab, ja, s√• var det jo s√•dan set netop et udtryk for, at vi p√• det her omr√•de √łnsker at skabe bedre forhold for de transk√łnnede.

    Skal man s√• stoppe der? kan man sp√łrge. Nej, og det er s√•dan set ogs√• grunden til, at vi har iv√¶rksat konkrete initiativer, som skal sikre en bedre behandling og mere respekt for de transk√łnnede, og at der skal lyttes til deres √łnsker. Det er netop den proces, der er blevet iv√¶rksat med Sundhedsstyrelsens nye faglige vejledning for transk√łnnede, som netop nu er ved at blive udarbejdet, et udtryk for. Det var s√•dan, at der s√•dan set var lagt op til, at den skulle have v√¶ret udsendt for lang tid siden, men jeg h√łrte ogs√• de bekymringer fra milj√łet, som foresp√łrgerne har rejst, og derfor besluttede jeg, at vi i februar m√•ned skulle √¶ndre p√• processen, s√• vi netop fik en mere √•ben og inddragende proces, hvor der ogs√• blev lyttet.

    Der er jo ikke tale om en revision af den g√¶ldende vejledning fra 2014. Der er tale om en helt ny vejledning. Form√•let med den kommende nye vejledning er netop at sikre, at transk√łnnede oplever et bedre forl√łb i sundhedsv√¶senet, men samtidig ogs√• sikre, at det faglige niveau er h√łjt. Den nye vejledning skal alts√• b√•de balancere de l√¶gefaglige perspektiver og de input, der er kommet fra bl.a. de transk√łnnede selv og fra deres organisationer.

    I starten af √•ret bad jeg som n√¶vnt Sundhedsstyrelsen om at igangs√¶tte en √•ben og inddragende proces i forbindelse med udarbejdelsen af den nye vejledning. Og de, som gerne ville bidrage, skulle ogs√• kunne komme frem med deres budskaber, og vi skulle ogs√• inddrage de internationale erfaringer p√• omr√•det. Det har ledt til, at Sundhedsstyrelsen bl.a. har afholdt en st√łrre konference om transk√łnnede, hvor b√•de transpolitiske organisationer og eksperter fra ind- og udland deltog. Det peger lidt frem mod, at Sundhedsstyrelsen har holdt et st√łrre dialogm√łde, hvor relevante akt√łrer p√• omr√•det kunne komme med konkrete input. Det har ledt frem til, at Sundhedsstyrelsen generelt har lyttet til de organisationer og akt√łrer p√• omr√•det, som har √łnsket at komme med input. Det er ogs√• de input, der indg√•r i arbejdet med en revideret version af vejledningen, som meget snart skal sendes ud i bred offentlig h√łring.

    Vi m√• som ansvarlige politikere, hvad enten det er her i salen eller i regionsr√•dene eller kommunalbestyrelserne, hele tiden bestr√¶be os p√•, at sundhedsv√¶senet indrettes, s√• borgerne f√łler sig velkommne. Jeg er enig med de akt√łrer, som tidligere har peget p√•, at man ikke altid har f√łlt sig velkommen i forhold til alt fra sp√łrgeskemaer, som der heldigvis blevet taget h√•nd om allerede sidste for√•r, til andre behandlingselementer, vi har haft p√• det her omr√•de. Jeg er ogs√• enig med de akt√łrer, som har √łnsket at flytte udrednings– og behandlingstilbud til transk√łnnede v√¶k fra psykiatrien.

    For s√• vidt ang√•r den del, hvor vi fra centralt hold har ansvaret, kan jeg klart sige, at den kommende vejledning ikke vil stille krav om, hvor udredning og behandling af transk√łnnede skal placeres organisatorisk. Sundhedsstyrelsens nye specialeplan indeholder heller ikke krav til, hvor regionerne organisatorisk skal forankre udredning og behandling af transk√łnnede. Det skal organiseres lokalt.

    S√• ved jeg godt, at der er nogle, der fra Folketingets side gerne vil sige: Jamen vi vil bestemme, pr√¶cis hvor det skal placeres i de enkelte regioner. Der synes jeg s√•dan set at det har en st√¶rkere v√¶rdi, at vi siger, at vi har en klar forventning om ‚Äď hvad jeg ogs√• ved at den fungerende sundhedsminister har dr√łftet med formanden for Region Hovedstaden ‚Äď at der sker en placering uden for psykiatrien, men at beslutninger om organiseringen af vores sundhedsv√¶sen tr√¶ffes lokalt. Jeg synes, det er en rigtig god id√© at forandre tilbud til transk√łnnede andre steder end i psykiatrien, s√• det pr√¶cis afspejler den f√¶lles beslutning, som vi tog her i Folketinget, om at flytte de danske diagnosekoder og g√• enegang p√• omr√•det, hvis vi ikke kunne f√• dem flyttet i WHO-regi.

    Jeg h√•ber ogs√•, at det m√łde, som den fungerende sundhedsminister afholdt i april m√•ned med formanden for Region Hovedstaden for at dr√łfte problemstillingen, vil betyde, at det bliver flyttet i Region Hovedstaden. Det er ogs√• mig bekendt s√•dan, at regionen har oplyst, at de vil se p√• mulighederne for en √¶ndret organisering af omr√•det. Det synes jeg er rigtig positivt, og jeg h√•ber ogs√•, det vil b√¶re frugt. Jeg oplever s√•dan set ikke, at vi har behov for at beslutte herindefra, hvordan organiseringen skal v√¶re, hvad jeg ved har v√¶ret dr√łftet i den seneste tid.

    Som jeg n√¶vnte indledningsvis, har regeringen taget flere initiativer p√• omr√•det for at sikre en mere v√¶rdig og respektfuld behandling af transk√łnnede i sundhedsv√¶senet, og det er s√•dan set et arbejde, som vi vil forts√¶tte. Jeg h√•ber ogs√•, at den proces, der nu kommer, n√•r Sundhedsstyrelsen udsender deres reviderede vejledning p√• baggrund af den √•bne proces, g√łr, at akt√łrerne ogs√• fortsat vil byde ind med deres input i den offentlige h√łringsproces, der kommer, s√• vi kan f√• en reel diskussion af de steder, hvor der muligvis kan v√¶re forskelle i opfattelser mellem den her balance, der skal v√¶re, mellem det faglige og de √łnsker, der kan v√¶re fra milj√łet. Jeg synes i hvert fald, det er v√¶sentligt, at vi har fokus p√• det herinde, s√•dan at vi sikrer en opf√łlgning p√• de beslutninger, vi traf sidste √•r, om flytningen af diagnosekoderne og det generelle √łnske, vi har, om, at transk√łnnede m√łdes med st√łrre respekt i vores sundhedsv√¶sen, end hvad mange har f√łlt de har oplevet hidtil.

  5. Kl. 1914. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Forel√łbig tak til sundhedsministeren for besvarelsen. S√• g√•r vi over til forhandlingen, og f√łrst er det ordf√łreren for foresp√łrgerne, fru Carolina Magdalene Maier.
  6. Kl. 1914. Carolina Magdalene Maier (ALT) Ordf√łrer for foresp√łrgerne.
    Tak til ministeren for besvarelsen af vores foresp√łrgsel. For Alternativet er sp√łrgsm√•let om transpersoners adgang til sundhed et rettigheds- og ligestillingssp√łrgsm√•l, og derfor er det mig, der som Alternativets ligestillingsordf√łrer st√•r her i dag og ikke vores sundhedsordf√łrer.

    I Alternativet er vi helt enige med transpersonerne i, at transpersoner skal have samme ret til med- og selvbestemmelse over egen krop og behandling, som alle andre mennesker har i Danmark. Det tror jeg vi alle sammen i Folketinget er enige om.

    Debatten sidste √•r om at fjerne transk√łnnethed fra listen over psykiske sygdomme viste, at Folketingets partier over en bred kam bakker op om den tilgang til transpersoner, hvorfor regeringen jo ogs√• valgte at handle ved ‚Äď som det f√łrste land i verden, som jeg sagde tidligere ‚Äď at fjerne transk√łnnethed fra listen over psykiske sygdomme i det fam√łse kapitel 5. Men det er naturligvis ikke nok at fjerne diagnosekoderne, hvis man samtidig forts√¶tter den ydmygende behandlingspraksis, som transpersonerne tidligere oplevede at blive udsat for. N√•r jeg siger det, er det i fuld anerkendelse af, at der er en proces i gang.

    Processen i forhold til vejledningen er jo netop blevet udsat, fordi ministeren √łnsker at inddrage transpersonerne selv i processen. Det initiativ er rigtig glade for i Alternativet, og vi mener s√•dan set ogs√•, at det er en grundforuds√¶tning for at lykkes at komme i hus med en v√¶rdig og respektfuld behandlingspraksis.

    S√• er sp√łrgsm√•let bare, hvordan man inddrager. Demokratisk inddragelse kr√¶ver jo i h√łj grad f√łrst og fremmest m√•ske en vilje til at lytte og til at l√¶re. Det er nemt at sige, og det er mindre nemt at praktisere. Det mest angstprovokerende ved inddragelse er jo, at man risikerer at miste kontrollen, n√•r man beder nogle andre om at komme med deres mening. Hvor meget vi end har fors√łgt at inddrage, er det i hvert fald meldinger, som vi har f√•et tilbage fra transmilj√łet, nemlig at den inddragelsesproces, der har v√¶ret indtil videre, ikke har v√¶ret god nok. Det h√•ber jeg at vi kommer til at f√• rettet op p√•.

    De tilbagemeldinger, der er, f.eks. fra konferencen, som blev holdt i marts ‚Äď den, der hed ¬ĽKonference om k√łnsidentitet i det danske sundhedsv√¶sen¬ę ‚Äď vidner om en uheldig balancering mellem det, vi kunne kalde fagligt formynderi, og s√• transpersonernes egen stemme, til f√łrstn√¶vntes fordel. Vi skal ikke underkende, at det er et sv√¶rt omr√•de, vi har med at g√łre, fordi det er en gruppe mennesker, som vi historisk set ikke har tildelt s√¶rlig stor anerkendelse og selvbestemmelse.

    Vi har haft en tankegang, som givetvis ikke har v√¶ret udtryk for ond vilje, at vi ikke har set transpersoner som lige s√• v√¶rdige som resten af befolkningen, men det er noget, som historisk ligger i vores kultur. Og med det udgangspunkt er det jo en ret radikal tanke, at transpersoner skal have samme med- og selvbestemmelse over egen krop og behandling her i det danske sundhedsv√¶sen. Jeg siger det egentlig bare for at anerkende, at jeg ikke tror det er nogen nem proces. For en ting er, hvad vi siger, vi gerne vil; noget andet er at g√łre noget, som ligger s√• langt fra, hvordan vi har praktiseret det i rigtig mange √•r.

    Men vi bliver n√łdt til at tage de stemmer alvorligt, som siger, at inddragelsen ikke har en god nok. Og derfor √łnsker vi ogs√• med den her foresp√łrgsel at opfordre til, at ministeren pr√¶senterer en klar ambition, en klar, ambiti√łs plan for inddragelse af transpersoner i den videre proces i forhold til udviklingen af den faglige vejledning med udgangspunkt netop i transpersonernes ret til selvbestemmelse over egen krop og medbestemmelse over deres egen behandling. For kun p√• den m√•de kan vi forvente at skabe den grundl√¶ggende forandring i sundhedssystemets tilgang til transpersoner, som vi alle sammen gerne have.

    Lad os bare f√• svesken p√• disken, som man jo siger. Der er nogle s√¶rlige punkter, som transmilj√łet ‚Äď og folk herfra har jo ogs√• skrevet et brev til i hvert fald hele Sundhedsudvalget ‚Äď peger p√• stadig v√¶k er udfordringer. I udkastet til vejledningen, og det er jo kun et udkast til vejledning, s√• det kan jo stadig laves om, er der jo det her emne omkring udredningen, den psykiatriske udredning. Vi √łnsker i hvert fald ikke fra Alternativets side at bestemme, hvor behandlingen skal foreg√•, men vi √łnsker, at det ikke sker skal v√¶re en betingelse for en transperson, der gerne vil i behandling i det danske sundhedsv√¶sen, at vedkommende skal underg√• en psykiatrisk udredning.

    P√• side 6 i udkastet til den her vejledning st√•r der stadig v√¶k: Ved udredning og k√łnsmodificerende medicinsk behandling af voksne skal der i teamet indg√• mindst en speciall√¶ge i psykiatri og mindst en speciall√¶ge i gyn√¶kologi og obstetrik, alternativt en speciall√¶ge i intern medicin, endokrinologi, afh√¶ngig af lokalforhold. Men der skal indg√• en speciall√¶ge i psykiatri. Og det er s√•dan set det, der er det gode sp√łrgsm√•l: Hvorfor skal der det, hvis vi antager, at det ikke er nogen psykisk sygdom at v√¶re transperson og √łnske behandling i det danske sundhedsv√¶sen?

    Hvis jeg g√•r til en privatklinik og gerne vil have lavet st√łrre bryster, er der ikke en psykiater, der er involveret. Hvis jeg skal op p√• afsnit 3092 p√• Rigshospitalet og selv beslutte, hvor meget af en given hjernetumor, man skal fjerne, og hvor meget man skal lade sidde, er det heller ikke noget krav, at jeg taler med en psykiater. S√• der er nogle elementer, der g√łr, at vi stadig v√¶k √łnsker at blive bedre til at lytte til transmilj√łet, i forhold til hvordan det skal indg√• i den faglige vejledning. Nu er min tid udl√łbet, men tak for ordet.

    Jeg beklager, at jeg glemte vedtagelsesteksten. Den vedtagelsestekst, som jeg læser op her, er på vegne af Alternativet og Enhedslisten, og den lyder sådan her:

    Forslag til vedtagelse
    ¬ĽFolketinget finder, at Danmarks beslutning om at fjerne transpersoner fra diagnoselisten over psykiatriske diagnoser signalerer et vigtigt skridt i retning af √łget respekt og v√¶rdighed for transpersoner i sundhedsv√¶senet.

    Folketinget p√•l√¶gger i forl√¶ngelse heraf regeringen at sikre, at vejledningen om behandling af transk√łnnede anbefaler, at behandlingen placeres v√¶k fra psykiatrien og tager udgangspunkt i, at der ikke m√• stilles krav om psykiatrisk udredning for behandling, uden at der er en begrundet mistanke om, at √łnsket om behandling skyldes psykiatriske forhold. Endvidere skal vejledningen sikre, at privatpraktiserende gyn√¶kologer m.v. med s√¶rlig kompetence kan tilbyde hormonbehandling.

    Folketinget konstaterer, at LGBT-milj√łet ikke f√łler sig tilstr√¶kkeligt inddraget i processen vedr√łrende udarbejdelse af ny faglig vejledning og opfordrer derfor Sundhedsstyrelsen til at sikre, at den fremadrettede proces med udarbejdelse af vejledningen bliver tilstr√¶kkelig √•ben og inddragende for transpersonerne selv. Folketinget opfordrer regeringen til, at den del af den faglige vejledning, der vedr√łrer behandling af b√łrn, udskilles til en s√¶rskilt proces, som uds√¶ttes til efter√•ret 2017.¬ę
    (Forslag til vedtagelse nr. V 108)

  7. Kl. 1922. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Tak for det. Forslaget til vedtagelse indg√•r nu i den videre forhandling. Vi siger tak til fru Carolina Magdalene Maier, og g√•r videre i ordf√łrerr√¶kken til hr. Flemming M√łller Mortensen, Socialdemokratiet.
  8. Kl. 1922. Flemming M√łller Mortensen (S). Ordf√łrer
    Tak for det, formand. Tak til ministeren for besvarelsen, og tak til Alternativet for at rejse foresp√łrgselsdebatten her i dag.

    Socialdemokraternes kamp for transk√łnnedes rettigheder og vilk√•r i Danmark har v√¶ret og er meget v√¶sentlig. Hvorfor? Jo, fordi sm√• minoriteters vilk√•r afspejler et demokratis sande dybde. Derfor er det en m√¶rkesag for Socialdemokratiet.

    Socialdemokraterne, Danmark, hele Folketinget har l√łbet forrest flere gange, og alene inden for de sidste f√• √•r har vi sat ikke bare fingeraftryk, men fodaftryk i forhold til rettigheder og vilk√•r for transk√łnnede. Juridisk k√łnsskifte og det, at vi √¶ndrede diagnosekoderne i forhold til WHO‘s registrering i diagnosesystemet, har i den grad v√¶ret med til at vise, at vi vil rettigheder og vilk√•r for de transk√łnnede. Vi vil ikke stigmatiseringen. Det var et helt forkert signal at sende, at det var rubriceret i forhold til psykiatri. Det er et tydeligt udtryk for, at transk√łnnethed ikke er nogen psykiatrisk sygdom. Det er heller ikke nogen somatisk sygdom.

    I forhold til vejledningen fra Sundhedsstyrelsen m√• jeg sige, at jeg er lidt √¶rgerlig over, at forslagsstillerne ikke var til stede, da Sundhedsudvalget havde direkt√łren for Sundhedsstyrelsen i Sundhedsudvalget den 27. april i √•r til en gennemgang af det udkast til vejledning, som l√• klar den 6. marts, og med baggrund i det udkast er der sket √¶ndringer, og jeg er ogs√• lidt ked af, at ordf√łreren for foresp√łrgerne ikke har forst√•else for, at det jo netop skal ud i en offentlig h√łring.

    Det her er jo ikke dokumentet, det her er jo i proces, og jeg m√• sige, at min personlige oplevelse den 27. april var, at Sundhedsstyrelsen havde √•benhed omkring deres proces, havde forst√•et, at der er et stort og bredt politisk √łnske om, at der skal v√¶re respekt og der skal v√¶re inddragelse. Derfor kommer det ud i en h√łring. Men jeg er da glad nok for, at foresp√łrgerne har taget det op, fordi nu f√•r vi en lejlighed til politisk at f√• en dr√łftelse af, at det her alts√• er et stort politisk √łnske.

    Jeg vil gerne give udtryk for en anden ting, der fra vores side er blevet m√łdt med stor anerkendelse. Det er den dr√łftelse, vi ogs√• her fra talerstolen har haft flere gange, i forhold til hvor det er, man kan f√• sikret sin udredning og sin vejledning og sin behandling. Det har kun v√¶ret muligt et sted, og det har v√¶ret p√• Rigshospitalets Sexologiske Klinik. Nu er der kommet et udkast til en fornyet specialeplan, hvor Aalborg Universitetshospitals Sexologiske Center har f√•et den her funktion.

    Det har v√¶ret et dybf√łlt √łnske, ikke bare fra Socialdemokratiets side, men ogs√• fra mine kollegaers side, i forhold til at der m√•tte blive et alternativt sted. At man m√•tte bryde det, nogle kunne sige var et monopol, er nu sket, og vel at m√¶rke ligger det ikke i et psykiatrisk regi. Der ligger i et somatisk regi. Det er deres gyn√¶kologiske afdeling, der st√•r i spidsen for det, eller i hvert fald den klinik. S√• jeg synes, at ogs√• det element i foresp√łrgslen her omkring placeringen uden for psykiatrien er p√• vej. Alts√• allerede her har region Nordjylland, da de s√łgte, placeret det uden for psykiatrien, og derfor er vi da i hvert tilf√¶lde p√• vej i den helt rigtige retning.

    Det skal vi v√¶re, fordi det her skal harmoniseres i forhold til de politiske beslutninger, vi har truffet p√• et tidligere tidspunkt omkring diagnosekoder, og det, at der er s√• bred en politisk enighed om, at transk√łnnedes rettigheder og vilk√•r skal l√łftes, lige n√łjagtig fordi vi ved, at det er vores politiske forpligtelse, fordi det er det, der kendetegner bl.a. vores demokrati, som jeg indledningsvis sagde, alts√• hvordan man forholder sig til minoriteter i vores samfund.

    Det var min ordf√łrertale, og s√• vil jeg gerne l√¶se en vedtagelsestekst op p√• vegne af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti:

    Forslag til vedtagelse
    ¬ĽFolketinget finder, at Danmarks beslutning om at fjerne transk√łnnede fra diagnoselisten over psykiatriske diagnoser signalerede et vigtigt skridt i retning af √łget respekt og v√¶rdighed for transk√łnnede i sundhedsv√¶senet.

    Folketinget anerkender, at √¶ndringen af processen for udarbejdelsen af Sundhedsstyrelsens vejledning om udredning og behandling af transk√łnnede har sikret en √•ben og inddragende proces, hvor transpolitiske organisationer samt akt√łrer fra ind- og udland er blevet h√łrt og inddraget.

    Folketinget opfordrer regionerne til at overveje, hvordan udredning og behandling af transk√łnnede kan tilrettel√¶gges, s√•ledes at fremtidige behandlingstilbud til transk√łnnede reelt flyttes fra psykiatrien i overensstemmelse med flytning af diagnosekoden fra den 1. januar 2017.

    Folketinget opfordrer desuden regeringen til at sikre, at transk√łnnede inden for rammerne af g√¶ldende ret sikres de samme muligheder som √łvrige borgere, og at de i m√łdet med sundhedsv√¶senet behandles med v√¶rdighed og respekt.¬ę

    (Forslag til vedtagelse nr. V 109).

  9. Kl. 1928. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Det indgår nu også i den videre debat, men vi har lige en enkelt kommentar fra fru Stine Brix.
  10. Kl. 1928. Stine Brix (EL)
    Tak til Socialdemokratiets ordf√łrer. Ordf√łreren fremh√¶ver, at Aalborg Universitetshospital ogs√• kan blive et nyt behandlingstilbud til transpersoner, men for mig at se er problemet jo, at ogs√• p√• Aalborg Universitetshospital vil det, hvis den vejledning, der ligger som udkast, g√¶lder, v√¶re et krav, at der skal indg√• en psykiater i teamet omkring transpersonerne. Det betyder jo, at der stadig vil v√¶re en psykiater, der skal foretage en psykiatrisk udredning, for at man kan f√• behandling. Det synes jeg er et problem, og derfor mener jeg, at vi skal adressere det, hvis vi reelt √łnsker, at behandlingen flyttes v√¶k fra psykiatrien ‚Äď hvilket i hvert fald er mit √łnske ‚Äď n√•r vi skal have en ny vejledning.
  11. Kl. 1929. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Ordf√łreren.
  12. Kl. 1929. Flemming M√łller Mortensen (S)
    Jo, men jeg vil til geng√¶ld sp√łrge fru Stine Brix: Hvor ser fru Stine Brix, at der skal foretages en psykiatrisk udredning? Det, at der indg√•r en psykiater i det tv√¶rfaglige team, tolker jeg s√•dan, at hvis der er behov for det, hvis der er brug for det, hvis det et det, der kan v√¶re det rigtige for den enkelte patient, der henvender sig med henblik p√• en udredning og eventuel behandling, s√• er der en psykiater med om bord.
  13. Kl. 1929. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Fru Stine Brix, værsgo.
  14. Kl. 1930. Stine Brix (EL)
    I det udkast til vejledningen, som jeg er blevet pr√¶senteret for, st√•r der helt klart, at der skal v√¶re en psykiater med i teamet, og at der skal foretages en udredning, som man kalder en psykosocial udredning, og som skal foretages af en psykiater ‚Äď det m√• v√¶re en psykiatrisk udredning. Det er det, som jeg synes er ret vigtigt at vi f√•r gjort op med, for jeg kender ikke til nogen andre steder i sundhedsv√¶senet, hvor der kr√¶ves en psykiatrisk udredning, inden man kan f√• adgang til en behandling ‚Äď jo, i psykiatrien, naturligvis, men i alle mulige andre sammenh√¶nge kr√¶ves det jo ikke. S√• hvis vi √łnsker, at det reelt skal flyttes ud af psykiatrien, kan det jo ikke v√¶re et automatisk krav, at der skal indg√• en psykiater, som skal lave s√•dan en udredning.
  15. Kl. 1930. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    S√• er det ordf√łreren. V√¶rsgo.
  16. Kl. 1930. Flemming M√łller Mortensen (S)
    Jeg har ikke tolket det p√• samme m√•de, som sp√łrgeren har gjort. Jeg har opfattet det s√•dan, at n√•r Sundhedsstyrelsen ellers vurderer deres h√łjt specialiserede funktioner, vurderer de det altid ud fra, hvilket team der skal til for at give den bedste kvalitet og den st√łrste patientsikkerhed. Men jeg synes da, at der er nogle muligheder her ‚Äď og det synes jeg da at ordf√łreren skal v√¶re opm√¶rksom p√• ‚Äď i forhold til den h√łringsproces, der kommer, og det synes jeg da ogs√• at alle interessenter, der er opm√¶rksomme p√• det her, skal stille skarpt p√•. Det er ikke et sp√łrgsm√•l om, at Socialdemokratiet har en holdning for eller imod.
  17. Kl. 1931. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Så er det fru Carolina Magdalene Maier.
  18. Kl. 1931. Carolina Magdalene Maier (ALT)
    Tak. Det er egentlig bare lige for at f√łlge op p√• sp√łrgsm√•let fra fru Stine Brix. N√•r der st√•r i det her udkast ‚Äď og det er jo selvf√łlgelig kun et udkast, s√• m√•ske er der noget af det, der kan √¶ndres p√• ‚Äď at der i teamet skal indg√• mindst en speciall√¶ge i psykiatri, hvordan kan ordf√łreren s√• mene, at man ikke vil l√¶gge v√¶gt p√• den psykiaters rolle i teamet? Alts√•, hvis ordf√łreren mener, at man, hvis man vurderer det n√łdvendigt, kan bruge en psykiater, hvorfor skal psykiateren s√• indg√• i teamet? Kan man s√• ikke tilkalde en psykiater, hvis det er det, der viser sig at v√¶re behov for? Hvorfor skal psykiateren som udgangspunkt indg√• i teamet?
  19. Kl. 1931. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Ordf√łreren.
  20. Kl. 1931. Flemming M√łller Mortensen (S)
    Igen vil jeg sige, at jeg tolker det s√•dan, at det er et sp√łrgsm√•l om, at Sundhedsstyrelsen i deres udkast ‚Äď og jeg er da glad for, at ordf√łreren nu har fanget, at det udkast, jeg flagede med f√łr, er et udkast, som alts√• har v√¶ret i h√łring hos de parter, som ministeren ogs√• n√¶vnte, og at der kan v√¶re sket justeringer der ‚Äď har vurderet, at det ville v√¶re det rigtige at g√łre, p√• samme m√•de, som der i andre tv√¶rfaglige sammenh√¶nge indg√•r flerfaglighed. Og jeg vil da blot sige, at min personlige erfaring, ogs√• med transk√łnnede, er, at der bestemt kan v√¶re personer, som synes, at det vil v√¶re det rigtige ogs√• at f√• en psykiater med i forhold til at give r√•d, vejledning og hj√¶lp ‚Äď p√• samme m√•de, som der ogs√• skal v√¶re psykologer med i den her sammenh√¶ng.

    Men jeg synes, det er forkert, at ordf√łrerne konfronterer mig som Socialdemokratiets ordf√łrer med, hvordan de her vejledninger ligger. Alts√•, de er i en √•ben h√łring, og der synes jeg da ordf√łrerne selv m√• s√łrge for at v√¶re opm√¶rksomme p√• at der bliver stillet de sp√łrgsm√•l, der skal til.

  21. Kl. 1933. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Sp√łrgeren, v√¶rsgo.
  22. Kl. 1933. Carolina Magdalene Maier (ALT)
    Men det er bare, fordi det ikke er et irrelevant sp√łrgsm√•l. Det er jo noget af det, som ligesom er toppen af bekymringerne, nemlig det med den her psykiater, der skal indg√• i teamet. Og jeg vil gerne give et eksempel: Hvis man f.eks. skal opereres i hjernen p√• Rigshospitalet, f√•r man s√•dan set ogs√• tilknyttet et tv√¶rfagligt team, bl.a. en psykolog, s√• man kan v√¶lge, om man √łnsker at tale med den psykolog, i forhold til hvad det er for nogle forandringer, der sker i hjernen som konsekvens af den operation. Det er der rigtig mange der tager imod, og det er et rigtig dygtigt arbejde, men man er ikke tvunget til at tage imod det, og det er ikke en psykiater, men en psykolog.
  23. Kl. 1933. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    S√• er det ordf√łreren, der svarer.
  24. Kl. 1933. Flemming M√łller Mortensen (S)
    Jamen jeg kan ikke svare ret meget andet. Jeg vil bare sige, at min egen personlige oplevelse ‚Äď ogs√• efter at have arbejdet mange √•r i sundhedsv√¶senet ‚Äď er, at b√•de psykologer og psykiatere er der for min skyld. Og jeg synes rent faktisk, at det at stille s√• indg√•ende sp√łrgsm√•l til mig p√• det her tidspunkt, n√¶sten er et sp√łrgsm√•l om at f√• stigmatiseret psykologer og ogs√• give et eller andet billede af, at der ikke, hvis man er transk√łnnet og gerne vil have en udredning, kan v√¶re behov for, at der ogs√• skal v√¶re mulighed for at f√• koblet enten en psykolog eller en psykiater p√•.

    Jeg vælger at tolke det positivt, når Sundhedsstyrelsen siger, hvilken tværfaglighed der skal være til stede her.

  25. Kl. 1934. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Tak til hr. Flemming M√łller Mortensen, der er ikke flere korte bem√¶rkninger. Vi g√•r videre til fru Liselott Blixt, Dansk Folkeparti.
  26. Kl. 1934. Liselott Blixt (DF). Ordf√łrer
    Jeg kunne jo n√łjes med at sige, at jeg er fuldst√¶ndig enig med ordf√łreren for Socialdemokratiet. F√łrst og fremmest undrer jeg mig over, at vi har den her foresp√łrgsel, og at vi har det her beslutningsforslag bagefter, n√•r vi faktisk i et enigt udvalg har arbejdet med den her problematik i meget, meget lang tid. Det startede, da vi begyndte at tale om at f√• √¶ndret koden, s√• det ikke l√• under psykiatriske diagnoser. Og her skal jeg sige tak, fordi Sundheds- og √Üldreudvalget sidste √•r fik en pris af Copenhagen Pride ‚Äď var det ikke sidste √•r? Jo. Allerede dengang tog vi fat i det her, og ministeren var faktisk lydh√łr, fordi vi var flere, der sagde, at det her skulle der g√łres noget ved, og nu ligger der noget til h√łring.

    Det er, som om man vil tage patent p√• noget, som man mener andre overhovedet ikke vil r√łre ved. S√• jeg undrer mig lidt over, at vi har de her sager p√• i dag, som om vi ikke laver nok i Folketinget. Jeg synes, at ministeren faktisk har v√¶ret √•ben over for det her, og n√•r man siger, at milj√łet ikke har v√¶ret inddraget, s√• kan jeg se p√• datoerne og de ting, som ministeren har gjort og talt med milj√łet om i forbindelse med det her, at det ogs√• er sket. S√• jeg m√• sige, jeg ikke forst√•r, at man har taget de her sager op.

    S√• i Dansk Folkeparti vil vi sige: Jamen vi er glade for, at vi er n√•et s√• langt, at man er enige om, at der skal ske noget andet. For vi skal ikke se de her sp√łrgsm√•l, som der har v√¶ret, og de langtrukne behandlingsforl√łb, eller at dem, der bor i Jylland, ikke kan v√¶re med, og det har vi ogs√• sagt flere gange. Og n√•r vi har siddet i udvalget, har vi faktisk v√¶ret enige om det.

    S√• det eneste, vi ikke kan v√¶re enige om, er, at der ikke skal v√¶re psykologer og psykiatere med. Det vil vi holde p√• i Dansk Folkeparti, for vi skal sikre, at man ikke er psykisk syg, men det modsatte, n√•r man f√•r s√•dan en operation. Nu h√łrte jeg ordf√łreren for Alternativet sige, at det er det samme som at f√• en hjerneoperation, eller hvis vedkommende skulle have st√łrre eller mindre bryster. Nej, overhovedet ikke. Det er noget fuldst√¶ndig andet, n√•r man skal skifte k√łn. Det er nogle mennesker, der har levet i en meget sv√¶r situation i mange, mange √•r, og som skal gennemg√• utrolig mange ting, som ber√łrer dem meget psykisk, famili√¶rt og socialt.

    Juleaften sidste √•r talte jeg faktisk med en, der lige havde f√•et en operation. Og jeg kunne se, hvor sv√¶rt det var, og vi fik talt om, hvor meget man skulle igennem. S√• ja, der er brug for mange specialister, og det er ogs√• psykologer eller psykiatere for den sags skyld. S√• nej, vi skal sikre, at det er de rigtige, der g√•r det igennem, for man skal v√¶re en st√¶rk person for at kunne g√• igennem en k√łnsskifteoperation. Derfor siger jeg ja til, at de selvf√łlgelig skal v√¶re med.

    Det skulle være mine ord. Tak.

  27. Kl. 1937. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Der er lige en kort bemærkning fra fru Carolina Magdalene Maier. Værsgo.
  28. Kl. 1937. Carolina Magdalene Maier (ALT)
    Nu husker jeg, hvordan det var, dengang jeg var sundhedsordf√łrer, for nogle gange kan man helt f√łle, at man f√•r sk√¶ldud af fru Liselott Blixt, n√•r hun st√•r deroppe p√• talerstolen. Men det er okay, nu f√•r hun s√• lidt igen.

    Undskyld mig, men hele Sundheds- og √Üldreudvalget har f√•et det samme brev ‚Äď jeg st√•r med det her i h√•nden ‚Äď fra en r√¶kke organisationer i transmilj√łet. Det er Transpolitisk Forum, det er Foreningen for St√łtte til transk√łnnede b√łrn, det er Amnesty International, det er LGBT+ Ungdom, det er Copenhagen Pride, og det er LGBT Danmark. De skriver, og jeg citerer:

    Det er vores opfattelse, at vi reelt ikke er blevet inddraget i revisionen, og vi frygter en ny vejledning, som er mindst lige så ringe som den gældende.

    Det er derfor, vi har indkaldt til den her foresp√łrgsel ‚Äď det er derfor. Det kan godt v√¶re, man i vedtagelsesteksten fra de √łvrige partier ‚Äď alts√• alle andre end Enhedslisten og Alternativet ‚Äď skriver, at der har v√¶ret en inddragende proces, at man konstaterer, at milj√łet har haft en inddragende proces, men det st√•r ikke i det her brev.

    S√• mit sp√łrgsm√•l er bare: Hvordan forholder ordf√łreren sig til det?

  29. Kl. 1938. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Ordf√łreren.
  30. Kl. 1938. Liselott Blixt (DF)
    Jamen jeg kan sige, at jeg ikke er enig med dem. De har ogs√• v√¶ret i deputation i Sundheds- og √Üldreudvalget, s√• hvis ordf√łreren havde v√¶re sundhedsordf√łrer eller der havde v√¶ret en anden sundhedsordf√łrer fra Alternativet til m√łderne, n√•r der var deputationer i Sundheds- og √Üldreudvalget, s√• ville man ogs√• kunne forst√•, at de har siddet der, og at vi har stillet sp√łrgsm√•l til dem og er g√•et videre til ministeren. S√• der har v√¶ret dialog, ogs√• fra vores side. S√• det passer ikke, at man ikke inddrager dem. Jeg vil heroppefra sige, at det ikke er korrekt.
  31. Kl. 1938. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Fru Carolina Magdalene Maier.
  32. Kl. 1939. Carolina Magdalene Maier (ALT)
    Okay, men s√• skal jeg bare forst√• helt pr√¶cist, at det, ordf√łreren st√•r og siger nu, er, at det, der st√•r i det brev, som vi har f√•et i g√•r, p√• vegne af de her seks organisationer, mener ordf√łreren simpelt hen er decideret forkert?
  33. Kl. 1939. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Ordf√łreren.
  34. Kl. 1939. Liselott Blixt (DF)
    Ja.
  35. Kl. 1939. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Vi siger tak til fru Liselott Blixt og g√•r videre til den n√¶ste ordf√łrer, som er fru Jane Heitmann, Venstre.
  36. Kl. 1939. Jane Heitmann (V). Ordf√łrer
    Tak for det. I dag er det den internationale dag mod transfobi og homofobi, og med det i baghovedet er det passende, at vi i dag behandler en foresp√łrgsel og et beslutningsforslag, hvor omdrejningspunktet netop er transpersoner. Det giver nemlig anledning til, at vi ogs√• fra Folketingets side kan s√¶tte fokus p√• omr√•det. Transk√łnnedes rettigheder er vigtige for os alle p√• tv√¶rs af politiske st√•steder, og vi har fra Venstres side haft et s√¶rligt fokus p√• transk√łnnede. Danmark har netop som det f√łrste land i verden fjernet transk√łnnede fra WHO‘s liste over psykiske sygdomme, for det er ikke en psykisk sygdom at v√¶re transk√łnnet. Og vi er i Venstre stolte over, at vi har taget et vigtigt opg√łr med en tr√¶ls fordom, og at vi igen igen ‚Äď fristes man n√¶sten til at sige ‚Äď er g√•et forrest i Danmark.

    Selv om jeg i udgangspunktet er glad for at st√• her p√• talerstolen og tale om transk√łnnedes rettigheder og muligheder, undrer foresp√łrgslen mig ogs√• lidt. For initiativtagerne fra Alternativet sparker jo en √•ben d√łr ind. I sidste m√•ned holdt vi ordf√łrerm√łde, hvor netop den faglige vejledning, som vi jo dr√łfter her i dag, var p√• dagsordenen. Og jeg skal da v√¶re √¶rlig og sige, at jeg har det lidt ligesom Socialdemokratiets ordf√łrer, nemlig at jeg synes, det er √¶rgerligt, at forslagsstillerne ikke deltog i m√łdet. For jeg tror, det blev klart for de fleste p√• ordf√łrerm√łdet, at Sundhedsstyrelsen har igangsat arbejdet med udarbejdelsen af en ny faglig vejledning for behandling af transk√łnnede.

    Der ligger en lang, en √•ben og en inddragende proces til grund for arbejdet. F.eks. har LGBT Danmark v√¶ret til m√łder, og de er blevet h√łrt. Det har v√¶ret v√¶sentligt for os i Venstre, at processen har v√¶ret pr√¶get af tillid og dialog, og jeg ved, at det har v√¶ret en prioritet fra sundhedsministeren, at processen har v√¶ret b√•de √•ben og inddragende. M√•let er jo bl.a., at den nye vejledning skal bygge p√• en bred accept af de problemstillinger, som knytter sig til det at v√¶re transperson eller leve som transk√łnnet, uanset hvem man elsker, hvilke seksuelle pr√¶ferencer man har, eller hvordan man g√•r kl√¶dt ‚Äď for nu blot at n√¶vne et par eksempler.

    For os i Venstre er det vigtigt, at den nye faglige vejledning b√•de har faglig tyngde og samtidig tager det hensyn, at transpersoner hverken m√• diskrimineres eller stigmatiseres. Og med til en god faglig vejledning h√łrer ogs√• det rette balancepunkt. Det igangv√¶rende arbejde i regi af Sundhedsstyrelsen peger, set fra min stol, i den rigtige retning.

    Alternativets ordf√łrer sp√łrger til, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at fremtidige behandlingstilbud ikke placeres i psykiatrien. P√• ordf√łrerm√łdet fik vi jo oplyst, at der i udkastet til den nye vejledning p√• omr√•det ikke er krav til, at den behandlingsansvarlige l√¶ge skal v√¶re en psykiater, og det fremg√•r i √łvrigt ogs√• af et svar, som ministeren har sendt, hvor man replicerer p√• den henvendelse af 29. marts 2017, der er kommet fra LGBT Danmark.

    Det er jo ofte komplicerede problemstillinger, som f√łlger transpersoner, og derfor er det afg√łrende, at behandlingen forankres i et multidisciplin√¶rt team. Hvor den organisatoriske behandlingsforankring placeres, er ikke afg√łrende for Sundhedsstyrelsen, fik vi oplyst p√• m√łdet, og det er det s√•dan set heller ikke for os i Venstre. Det afg√łrende er, at transpersoner som alle andre danske patienter modtager behandling af h√łj faglig standard. Og n√•r jeg n√¶vner det, er det blot for at understrege, at Alternativet p√• alle m√•der sparker en √•ben d√łr ind ‚Äď ja, faktisk en d√łr, der allerede st√•r p√• vid gab, nemlig den, at alle fagligheder skal i spil, og at udgangspunktet er den enkeltes behandlingsbehov og s√¶rlige problemstillinger.

    N√•r det s√• er sagt, mener jeg ikke, at vi i Folketinget skal diktere, hvad en faglig vejledning skal indeholde, eller hvilken faglig ekspertise der udf√łrer behandlingen. I Venstre har vi tillid til Sundhedsstyrelsen, landets √łverste sundhedsfaglige myndighed, og de eksperter, som l√łbende har givet input til arbejdet, bl.a. ved Sundhedsstyrelsens konference den 28. marts i √•r. I Venstre ser vi frem til den nye vejledning, og herfra skal der lyde en klar opfordring til, at man i regionerne n√łje vil overveje, hvordan udredning og behandling af transk√łnnede kan tilrettel√¶gges bedst muligt.

    Venstre kan bakke op om det forslag til vedtagelse, som Socialdemokratiets ordf√łrer tidligere l√¶ste op.

  37. Kl. 1943. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Vi siger tak til fru Jane Heitmann. Der er ikke nogen korte bemærkninger, så vi går videre til fru Stine Brix, Enhedslisten.
  38. Kl. 1943. Stine Brix (EL). Ordf√łrer
    Tak for det. Tak til Alternativet for at rejse den her debat, som jo b√•de s√¶tter fokus p√• processen omkring den nye faglige vejledning vedr√łrende behandling af transk√łnnede, men ogs√• rejser sp√łrgsm√•let om placeringen af behandlingen af transk√łnnede. Det en vigtig debat i forl√¶ngelse af de beslutninger, som Folketinget allerede har taget vedr√łrende transk√łnnedes rettigheder. Det g√¶lder b√•de beslutningen om juridisk k√łnsskifte, hvor det er blevet muligt at skifte k√łn juridisk, uden at man skulle igennem en kastration, som det ellers var tilf√¶ldet tidligere, og det g√¶lder ogs√• beslutningen, som flere af mine kollegaer allerede har v√¶ret inde p√•, om at fjerne transk√łnnethed fra listen over psykiatriske diagnoser.

    S√• sent som i g√•r aftes ‚Äď det er mindre end 24 timer siden ‚Äď diskuterede vi ogs√• et beslutningsforslag, som vedr√łrer muligheden for, at man ogs√•, n√•r det g√¶lder transk√łnnedes for√¶ldreskab, retter b√łrneloven til, s√•dan at man kan f√• et for√¶ldreskab, der svarer til det juridiske k√łn, man har. Der er stadig et stykke, f√łr vi er i m√•l med den del af det. Der var ikke flertal for at tage fat p√• den del endnu i hvert fald.

    Det er rigtig, rigtig vigtigt, at vi f√•r en ny faglige vejledning i forl√¶ngelse af de beslutninger, vi har taget, ikke mindst beslutningen om at fjerne transk√łnnethed fra listen over psykiatriske diagnoser. Derfor synes jeg, at det er rigtig godt, at det arbejde er sat i gang, og jeg synes ogs√•, det er rigtig godt, at ministeren bremsede op tidligere p√• for√•ret og kr√¶vede en proces, som var mere inddragende. Det, som jeg m√•ske synes er v√¶rd at kritisere, er, om den proces m√•ske har v√¶ret inddragende, for jeg har ogs√• l√¶st det brev, som vi har modtaget fra en samlet vifte af organisationer p√• det her omr√•de. Vi fik det i g√•r. Her fremf√łrer organisationerne en r√¶kke pointer vedr√łrende processen, som jeg synes helt er frav√¶rende i den her debat.

    Punkt 1: At vejledningen ogs√• forholder sig til behandling af transk√łnnede b√łrn, selv om man sagde, at man ville behandle det sp√łrgsm√•l i en s√¶rskilt proces. Organisationerne skriver ogs√•, at det ogs√• var derfor, formoder man, at foreningen for st√łtte til transk√łnnede b√łrn ikke blev inviteret i f√łrste omgang til at deltage i processen, lige s√• vel som at det, at man alligevel hele tiden fastholder, at man vil konkludere i det her sp√łrgsm√•l nu, betyder, at det arbejde, som er undervejs i Region Hovedstaden omkring netop de transk√łnnede b√łrn, ikke kan n√• at komme med i arbejdet.

    Derfor synes jeg faktisk, at det ville v√¶re p√• sin plads at bremse den del af vejledningen og netop g√łre det, man tidligere sagde, nemlig udskille den til en s√¶rskilt proces. Det er der ingen, der har forholdt sig til. Det er en central kritik i det brev, vi har f√•et om processen.

    Punkt 2: At organisationerne siger, at selv om man er blevet inviteret til m√łder, har det v√¶ret ret vanskeligt at f√• indflydelse p√• selve vejledningen. Da man blev inviteret til en konference i slutningen af marts, fik man hverken f√łr eller p√• konferencen pr√¶senteret det vejledningsudkast, som allerede l√• p√• det tidspunkt, og man havde derfor ikke mulighed for p√• den konference at forholde sig konkret til det. Da man efterf√łlgende fik udkastet til vejledningen, kunne man se, at det var lavet helt tilbage i starten af marts, alts√• lang tid f√łr den her konference, og da man s√• skulle komme med sine kommentarer til det p√• det m√łde, man s√• havde efterf√łlgende, kunne man se, at der slet ikke var √¶ndret efter de kommentarer, det var stadig v√¶k samme udkast fra starten af marts.

    De to kritikpunkter synes jeg faktisk det er v√¶rd at vi forholder os konkret til, n√•r vi diskuterer processen, for jeg synes, det tyder p√•, at der ikke har v√¶ret en reel inddragelse, p√• trods af at det faktisk var √łnsket fra ministeren og ordf√łreren her. Det er selvsagt rigtig centralt, at vi lytter til og inddrager de mennesker og de organisationer, som kender til det her omr√•de og ved, hvor problemerne er. Men for mig at se er det allervigtigste jo indholdet af den vejledning, vi ender med. Det er ogs√• derfor, at vi har et s√¶rskilt beslutningsforslag om den del.

    Men jeg vil da lige n√¶vne de punkter, jeg synes er de allervigtigste i den sammenh√¶ng. For f√łrste at vi sikrer, at det ikke er et krav, at man skal igennem en psykiatrisk udredning, hvis man ikke har en psykiatrisk problemstilling. For det andet at vi har lavt√¶rskeltilbud vedr√łrende hormonbehandling, som vi i √łvrigt har haft i √•rtier i Danmark indtil 2012. For det tredje, at vi sikrer en h√łjere faglig kvalitet i den nedre k√łnsmodificerende kirurgi, og for det fjerde, at der kommer et reelt tilbud om psykologisk st√łtte, som alts√• er noget fundamentalt andet end en psykiatrisk udredning. Det er mit bidrag til den her debat.

  39. Kl. 1949. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Tak for det. Der er ikke nogen korte bemærkninger, så vi går videre til fru May-Britt Kattrup, Liberal Alliance.
  40. Kl. 1949. May-Britt Kattrup (LA). Ordf√łrer
    Tak for det. Transk√łnnede personer er en minoritet, som til dato ikke har v√¶ret behandlet med respekt og v√¶rdighed. En gang imellem har man m√•ttet knibe sig selv i armen og sp√łrge, om vi virkelig befinder os i Danmark √•r 2017. Men det g√łr vi alts√•. Og heldigvis har de transk√łnnede selv v√¶ret ekstremt gode til at forklare deres situation, og det har f√•et os politikere til at indse, at noget er helt galt. Og meget positivt er det ogs√•, at Sundhedsstyrelsen er √•ben over for, at der er ting, der virkelig b√łr √¶ndres.

    Vi fik som det f√łrste land i verden fjernet transk√łnnede fra listen over psykisk syge mennesker, og Danmark vil g√• forrest, for at ogs√• WHO internationalt flytter kodningen. Dern√¶st har man sat gang i en proces med en ny vejledning, hvor repr√¶sentanter fra milj√łet er blevet inviteret til m√łder for at medvirke i processen. Den nye vejledning im√łdekommer en del af den berettigede kritik, som transpersoner har fremf√łrt.

    Der vil ikke l√¶ngere v√¶re et nationalt krav om samtale med en psykiater for at f√• hormonbehandling. Der vil stadig v√¶k v√¶re et tv√¶rfagligt behandlingsteam, men det vil bero p√• en individuel vurdering, om der er behov for eller √łnske om, at den transk√łnnede m√łder en psykolog eller psykiater. Det vil s√•ledes mere have karakter af en mulighed eller et tilbud, end det vil have karakter af et krav. Man er stadig v√¶k ikke helt klar til at forst√• det og helt klar til at indg√• i den fagre nye verden, men jeg synes alligevel, at vi er kommet meget langt. Arbejdet er langtfra f√¶rdigt, og jeg h√•ber meget, at vi i det videre arbejde kan komme endnu l√¶ngere.

    Det er komplekst og ikke lige forst√•eligt for alle, og det er der s√•dan set ikke noget at sige til. Vi har jo altid v√¶ret vant til en simpel bin√¶r forst√•else af k√łn. Selv havde jeg aldrig h√łrt om alle disse forhold, og jeg havde aldrig forestillet mig, at jeg skulle forholde mig til det. Men ved at lytte har jeg l√¶rt mange nye ting og f√•et forst√•else for en gruppe mennesker, som jeg ikke anede lever under, hvad jeg vil tillade mig at kalde ret middelalderlige vilk√•r.

    M√•let er at komme derhen, hvor mange flere f√•r forst√•else for transk√łnnedes situation eller som det mindste respekterer, at de ligesom alle andre ikke inhabile eller psykisk syge selv kan vurdere, hvad der er bedst for dem, og hvad de vil med deres liv ‚Äď at fagpersoner forst√•r, at de ikke er bedre til at vurdere, hvad der er bedst for den enkelte, end man som individ selv er, og at det kun i de tilf√¶lde, hvor der er tale om en psykisk syg person, er relevant med en psykiater, eller hvis man selv beder om det. Transk√łnnede skal helt ud af psykiatrien, b√•de p√• papiret og i virkeligheden. Vi er godt p√• vej, men vi er langtfra i m√•l. Men den endelige beslutning om at flytte det helt ud af psykiatrien ligger i regionerne, og vi kan ikke diktere det fra Folketingets side.

    Liberal Alliance st√łtter den vedtagelsestekst, som Socialdemokratiet har l√¶st op, hvori regionerne opfordres til at flytte transk√łnnede ud af psykiatrien i overensstemmelse med flytning af diagnosekoden fra den 1. januar 2017. Og jeg skulle hilse fra Konservative og sige, at de heller ikke st√łtter beslutningsforslaget, men st√łtter teksten. Tak.

  41. Kl. 1952. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Tak for det. Der er en kort bemærkning fra fru Carolina Magdalene Maier. Værsgo.
  42. Kl. 1952. Carolina Magdalene Maier (ALT)
    Tak til Liberal Alliances ordf√łrer, for jeg ved jo ogs√•, hvor meget Liberal Alliance k√¶mper for den her sag. Men jeg har bare et kort opklarende sp√łrgsm√•l, for ordf√łreren sagde, at i det nye udkast til den faglige vejledning er det et tilbud, men ikke et krav at f√• tilknyttet en psykiater. Hvor l√¶ser ordf√łreren det? For det kan jeg simpelt hen ikke l√¶se nogen steder.
  43. Kl. 1953. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Ordf√łreren.
  44. Kl. 1953. May-Britt Kattrup (LA)
    Som jeg har l√¶st vejledningen, er der et tv√¶rfagligt team, men der er ingen krav om at m√łde en psykiater ‚Äď det er ikke sikkert, at den transk√łnnede beh√łver at m√łde en psykiater. Det er kun, hvis man vurderer individuelt, at der er behov for det eller et √łnske om det. Vi taler her om hormonbehandlinger. S√•dan har jeg l√¶st det, og s√•dan har jeg ogs√• f√•et det forklaret af Sundhedsstyrelsen.
  45. Kl. 1953. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Fru Carolina Magdalene Maier.
  46. Kl. 1953. Carolina Magdalene Maier (ALT)
    Det er jeg glad for at ordf√łreren siger. Det vil s√• v√¶re en anbefaling herfra til det videre arbejde med dem, der s√• st√•r for det, i forhold til at f√• det specificeret, for det st√•r ikke s√• klart, i hvert fald ikke i vejledningen, som ordf√łreren siger det nu. Men tak for opklaringen.
  47. Kl. 1954. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Ordf√łreren.
  48. Kl. 1954. May-Britt Kattrup (LA)
    Selv tak. Og s√• h√•ber jeg, at jeg har tolket det rigtigt og forst√•et det rigtigt, men det er s√•dan, som jeg har h√łrt det, for jeg har spurgt ind til det. Og det h√•ber jeg selvf√łlgelig er rigtigt.
  49. Kl. 1954. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Tak for det, og tak til fru May-Britt Kattrup. Vi går videre til fru Lotte Rod, Radikale Venstre.
  50. Kl. 1954. Lotte Rod (RV). Ordf√łrer
    Tak for det. Transk√łnnede skal behandles med v√¶rdighed og med respekt. Jeg er s√• glad for, at vi er ved at f√• √¶ndret systemet, fordi jeg virkelig er ked af, hvad transk√łnnede har skullet g√• igennem indtil nu. En af de ting, som jeg er blevet allermest m√¶rket af, er de transk√łnnede, som har fortalt om nogle af de sp√łrgsm√•l, de er blevet stillet ‚Äď jeg ved ikke engang, om man m√• sige det fra Folketingets talerstol ‚Äď og jo is√¶r √©t sp√łrgsm√•l, nemlig: T√¶nker du p√• din far, n√•r du onanerer? Det er s√• gr√¶nseoverskridende, og derfor er jeg meget, meget glad for, at vi nu er ved at f√• en ny vejledning.

    For Radikale Venstre betyder det rigtig meget, at vi er ved at g√• v√¶k fra at se meget sort-hvidt p√• det: Enten er man mand, og ellers er man kvinde. I stedet for at hj√¶lpe folk med at blive afklaret og dermed ogs√• med at kunne tr√¶ffe bedre beslutninger, har det v√¶ret s√•dan indtil nu, at der har v√¶ret s√•dan en tjekliste, hvor man har f√łlt, at man skulle bevise, at man kunne f√• lov til at komme i behandling. Det er simpelt hen s√• godt, at vi er ved at √¶ndre det.

    For os i Radikale Venstre er det ogs√• rigtig vigtigt, at ministeriet og Sundhedsstyrelsen g√łr sig umage med at involvere de transk√łnnede, og jeg h√•ber og tror faktisk ogs√• p√•, at vi godt kan m√łde hinanden, fordi jeg jo h√łrer, at vi er helt enige om, at vi gerne vil have flyttet det v√¶k fra psykiatrien, men omvendt g√•r jeg ud fra, at vi ogs√• er enige om, at vi gerne vil have, at de transk√łnnede, som har brug for det, skal kunne f√• hj√¶lp fra en psykolog eller fra en psykiater for den sags skyld. S√• vi skal passe p√•, at vi ikke g√łr den her diskussion mere firkantet, end den rent faktisk er.

    Vi oplever i Radikale Venstre, at vi er inde i en rigtig god proces, og vi vil meget gerne forts√¶tte dialogen med ministeren og v√¶re med til at presse p√• for, at de transk√łnnedes stemme bliver h√łrt i det her. Det skal vi jo g√łre i en dialog med hinanden, og derfor har jeg det ogs√• lidt s√•dan, som Dansk Folkepartis ordf√łrer var inde p√•, at jeg egentlig synes, det er lidt underligt, at Alternativet og lige om lidt Enhedslisten ikke synes, at vi skal tage dialogen med hinanden, men v√¶lger at tr√¶kke den herned i Folketingssalen.

    S√• p√• vegne af Radikale Venstre vil jeg derfor gerne sige, dels at vi synes, det er vigtigt at st√łtte det igangv√¶rende arbejde og vil derfor ogs√• bakke op om det f√¶lles vedtagelsesforslag, og dels at vi s√•dan set oplever, at vi er i fuld gang med at arbejde med det, der er intentionen i B 83, som vi kommer til om lidt. S√• vi er s√•dan set meget glade for det arbejde, der er i gang.

  51. Kl. 1957. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Jeg vil sige til ordf√łreren, at det er rigtigt, at citatet var lige p√• kanten af forretningsordenen.

    Tak til ordf√łreren, og vi g√•r videre til fru Kirsten Normann Andersen, Socialistisk Folkeparti.

  52. Kl. 1957. Kirsten Normann Andersen (SF). Ordf√łrer
    Jeg skal nok overholde forretningsordenen, når De Radikale ikke kan.

    Noget af det sv√¶reste i livet er at s√¶tte sig i andres sted. I forhold til minoriteter har vi derfor alle sammen et s√¶rligt ansvar for at lytte, og det eneste, vi risikerer, er at blive klogere. Jeg er derfor helt enig med Alternativet i, at Sundhedsstyrelsen skal sikre en beh√łrig h√łring og inddragelse af transmilj√łet i forhold til en ny vejledning som f√łlge af, at transk√łnnethed ikke l√¶ngere figurerer som en psykiatrisk lidelse. Det gl√¶der mig, at alle partier uden undtagelse har det samme m√•l, at ord skal f√łlges op af handling.

    Beslutningen om, at transk√łnnethed ikke l√¶ngere skal figurere som en psykiatrisk lidelse, var et sp√łrgsm√•l om ligestilling. Den kamp har vi k√¶mpet og vundet, og jeg synes faktisk, at det er rigtig vigtigt, at vi holder hinanden fast p√• det. Beslutningen om behandlingen er et sundhedsanliggende. Som sundhedsordf√łrer er det vigtigt for mig at sikre kvaliteten i behandlingen. P√• samme m√•de som p√• alle andre sundhedsfaglige omr√•der mener jeg at det er vores opgave at sikre kvaliteten i behandlingen. Det handler naturligvis ogs√• om den m√•de, som sundhedssystemet m√łder patienterne p√•, men det handler ikke mindst om, at behandlingen skal tilrettel√¶gges p√• en m√•de, hvor vi kan garantere, at patientsikkerheden og kvaliteten er i top. Det er nemlig ogs√• en foruds√¶tning for reel ligestilling.

    Det er Sundhedsstyrelsens opgave at komme med et bud p√•, hvordan vi bedst sikrer den bedste behandling s√• mange steder i landet som muligt, n√łjagtig som Sundhedsstyrelsen har ansvaret for alle andre specialeomr√•der. Sundhedsstyrelsens bud p√• opgaveopgavel√łsning er naturligvis til debat, og der er i sundhedssektoren derfor ogs√• god plads til, at interessenter kan bidrage med h√łringssvar, foretr√¶de osv. Af samme grund bakker SF op om vedtagelsesteksten, som Socialdemokraternes ordf√łrer har l√¶st op, netop med henvisning til, at patienter skal kunne forvente en faglig og kvalificeret behandling.

  53. Kl. 1959. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Tak til ordf√łreren. Der er ingen korte bem√¶rkninger. Og s√• skal jeg h√łre, om sundhedsministeren vil have ordet?
  54. Kl. 2000. Sundhedsministeren (Ellen Trane N√łrby)
    Det vil jeg gerne. Tak for de mange ordf√łrertaler fra de partier, som st√•r sammen om et f√¶lles forslag til vedtagelse. Jeg er meget enig i det, der er blevet sagt, og jeg synes ogs√•, det er dejligt at h√łre den f√¶lles stemme, der bliver talt med, for det vidner om det f√¶lles engagement, vi har, i at sikre en lille minoritetsgruppe nogle bedre forhold end dem, de oplever i dag, og en v√¶rdighed og en respektfuld modtagelse i et sundhedsv√¶sen, hvor mange af dem har f√łlt sig fremmedgjort.

    N√•r jeg tager ordet her til sidst, er det, fordi jeg synes, at den her debat is√¶r fra Enhedslistens og Alternativets side simpelt hen beror p√• s√• mange b√•de misforst√•elser, men ogs√• alle mulige insinuationer om, at der ikke ligesom skulle ske noget, at det har v√¶ret en inddragelse p√• skr√łmt, og at der ikke har v√¶ret nogen dialog. Jeg m√• sige, da jeg ikke selv havde mulighed for at v√¶re der, fordi jeg var p√• barsel, at jeg ved, at der p√• det m√łde, som den fungerende sundhedsminister deltog i, og som sundhedsordf√łrerne var inviteret til, hvor Sundhedsstyrelsen gennemgik det her, var mulighed for at f√• afklaret nogle af de sp√łrgsm√•l, som jeg kan forst√• at ordf√łrerne er bibragt en forkert opfattelse af, og som de s√• fremf√łrer her i salen i dag. Jeg synes, at det er √¶rgerligt, n√•r vi har lavet en s√• stor inddragende proces, at man s√• ikke har brugt de muligheder, der har v√¶ret for s√•dan set af deltage i forhold til det.

    Der bliver bl.a. spurgt til det her med inddragelsen. Det udkast fra den 6. marts, som der flere gange er blevet henvist til, er det udkast, der ligger til grund for den dialog, der s√• har v√¶ret, og nu kommer der et endeligt udkast fra Sundhedsstyrelsens side, som s√• bliver sendt ud i en offentlig h√łring, og der har Sundhedsstyrelsen meddelt, at de vil s√łrge for, at der bliver god tid til den offentlige h√łring, s√•dan at akt√łrerne igen kan lade deres synspunkter komme til udtryk. Men det er jo klart, at udkastet fra den 6. marts selvf√łlgelig ikke er p√•virket af, hvad der var af indhold p√• et m√łde den 21. marts eller p√• en konference den 28. marts, hvor der ogs√• blev fremf√łrt internationale erfaringer. Det siger sig selv. Hele pointen med en inddragende proces er s√•dan set, at man i sidste ende kan samle op p√• det, og som traditionen er, skal det selvf√łlgelig ud i en formel, officiel h√łring, for der kan jo ogs√• v√¶re andre akt√łrer, som √łnsker at ytre sig, og som ikke har v√¶ret en del af den hidtidige proces.

    Jeg ved ogs√•, at der i forhold til b√łrn bliver spurgt, hvorfor foreningen ikke var inviteret f√łrste gang. Jeg ved, at Sundhedsstyrelsen p√• konferencen den 28. marts beklagede og undskyldte, at det, at man ikke havde inviteret organisationen til m√łdet den 21. marts, beroede p√• en misforst√•else og en miskommunikation, med hensyn til hvem det var, der var relevante akt√łrer p√• omr√•det. For man √łnsker s√•dan set ogs√• at inddrage dem og lade dem komme til udtryk b√•de skriftligt og mundtligt med de √łnsker, de har.

    Jeg er ogs√• fra Sundhedsstyrelsens side blevet oplyst om, at de vil f√łlge de faglige r√•d og de udenlandske erfaringer, som bl.a. kom til udtryk den 28. marts, og at man s√•ledes g√łr op med den her meget skarpe aldersgr√¶nse p√• 12 √•r i forhold til stophormoner i g√¶ldende vejledninger, s√• den opbl√łdes, og at man s√• netop vil kigge p√• noget af det, der er blevet fremf√łrt i forhold til b√łrn, om, at man kan starte f√łr det tidspunkt, men stadig med det s√•kaldte Tanner stadie 2 eller en h√łjere gr√¶nse. Det vil jo komme til udtryk, n√•r Sundhedsstyrelsen udsender deres endelige bud p√• en faglig vejledning, som kommer ud i √•ben h√łring, at der vil v√¶re punkter, hvor der er blevet lyttet til de √łnsker, der har v√¶ret.

    S√• jeg synes, det er usk√łnt med de her beskyldninger om, at det kun er p√• skr√łmt, for man fors√łger ligesom politisk at sige: Vi vil mere, vi vil v√¶re bedre til at inddrage, end andre har v√¶ret. Jeg synes ikke, at det s√•dan matcher det forl√łb, vi ellers har haft, hvor vi har arbejdet seri√łst med det her i samarbejde.

    S√• er der hele sp√łrgsm√•let om det her multifaglige og multidisciplin√¶re team, alts√• det faglige team omkring det. Hvilke kompetencer kan v√¶re relevante? Jeg synes, det er ekstremt relevant, ligesom der er p√• mange andre omr√•der i sundhedsv√¶senet, at man g√łr sig nogle overvejelser fra Sundhedsstyrelsen side om, hvad det er for nogle kompetencer, der skal indg√• i s√•dan et team, og s√• vil det jo blive tilrettelagt individuelt, i forhold til hvad den enkelte transperson har behov for; hvad det er, der er kendetegnende for det forl√łb, man skal igennem; hvad det er for et behandlingsforl√łb, man skal igennem ‚Äď nogle √łnsker jo blot hormoner, men egentlig ikke kastration og forskellige andre ting, andre har nogle andre √łnsker. Det er relevant, at man netop tager h√łjde for en individualisering og ikke den psykiatriske udredning, der har v√¶ret hidtil, og som har v√¶ret meget kritiseret. Det betyder jo ikke, at man er psykisk syg eller somatisk syg, men der kan godt v√¶re faglige kompetencer p√• begge felter, som det er v√¶sentligt indg√•r i det behandlingsforl√łb, som en transperson skal have i det danske sundhedsv√¶sen.

    S√• grundl√¶ggende er jeg egentlig lidt √¶rgerlig over, at vi tager den her debat, men forh√•bentlig kan den s√• lede frem til, at vi f√•r afklaret nogle af de misforst√•elser, der m√•tte v√¶re. Jeg har s√•dan set ikke nogen forventning om, at alle vil v√¶re fuldst√¶ndig tilfredse. Jeg sagde ogs√• i min tale, at der altid vil v√¶re nogle, der vil l√¶gge h√łjere v√¶gt p√• de faglige hensyn end p√• andre hensyn, og nogle andre, som vil l√¶gge h√łjere v√¶gt p√• nogle andre hensyn end de faglige hensyn. S√•dan er det i alle lovgivningsprocesser. Men jeg h√•ber s√•dan set p√•, at den proces, der har v√¶ret, hvor alle ogs√• har haft mulighed for at komme til orde, g√łr, at vi kommer l√¶ngst muligt i forhold til at f√• skabt en ny vejledning, som sikrer b√•de en respektfuld og ordentlig inddragelse af parterne p√• omr√•det og transpersonerne, men som samtidig ogs√• tager h√łjde for den komplekse faglighed, der kan v√¶re behov for skal v√¶re til stede i de her forl√łb.

    S√• h√•ber jeg egentlig bare p√•, at det samarbejde, der har v√¶ret hidtil i Folketinget, p√• det her omr√•de kan forts√¶tte, for som mange af ordf√łrerne har sagt, er vi kommet langt, men der er stadig v√¶k omr√•der, hvor der er vej at g√• i forhold til at sikre en ordentlig behandling p√• det her omr√•de.

  55. Kl. 2005. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Der er et par korte bem√¶rkninger. F√łrst er det fru Stine Brix. V√¶rsgo.
  56. Kl. 2005. Stine Brix (EL)
    Tak for det. Jeg kan oplyse sundhedsministeren om, at jeg deltog i det m√łde, som sundhedsministeren taler om, hvor sundhedsministeren selv var p√• barsel, og jeg har ogs√• i forl√¶ngelse af det m√łde stillet en lang r√¶kke sp√łrgsm√•l til ministeren, som jeg ikke har f√•et svar p√•. Det kunne jo v√¶re, at de svar gav anledning til at opklare nogle af de ting, som ministeren mener er misforst√•elser ‚Äď m√•ske g√łr de, m√•ske g√łr de ikke ‚Äď men jeg frems√¶tter da gerne sp√łrgsm√•lene i udvalget, s√• er der ogs√• flere, der kan have lejlighed l√¶se med, for jeg synes faktisk, at det er ret v√¶sentligt, at vi f√•r klarhed over, hvad vejledningen egentlig betyder.

    Jeg kan h√łre, at der er mange forskellige udl√¶gninger af, hvad vejledningen betyder, og det er jo ikke s√¶rlig heldigt. Nogle her i salen siger, at det betyder ikke, at der skal v√¶re en psykiatrisk udredning, andre siger, at det skal der. S√• hvad er egentlig indholdet af vejledningen? Det er da ret v√¶sentligt, at vi har klarhed over det.

    Vi har som Sundhedsudvalg jo ikke set noget nyt udkast efter 6. marts. Det er det eneste, vi har at forholde os til, og jeg vil sige, at i hvert fald det udkast, jeg har set, synes jeg er ret v√¶sentligt at vi forholder os til, hvis vi skal sikre os, at det bliver en god vejledning efter det √łnske, jeg i hvert fald har.

  57. Kl. 2006. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Ministeren.
  58. Kl. 2006. Sundhedsministeren (Ellen Trane N√łrby)
    Jeg har heller ikke set et endeligt udkast. Det, jeg sagde om b√łrn, og som er foranlediget b√•de af det brev, der er kommet i g√•r, og ogs√• den debat, der er i dag, er noget, jeg har f√•et oplyst af Sundhedsstyrelsen, fordi jeg har spurgt til, hvor vi s√• er i forhold til det her, i forhold til at vi har debatten her i dag. Det er et udkast af 6. marts. Jeg synes, at det er relevant, at vi tager diskussionen i detaljer om, hvor man synes at snittet skulle have v√¶ret anderledes, n√•r der ligger den endelige vejledning fra Sundhedsstyrelsens side, som netop samler op p√• de input, der er kommet her i den √•bne og inddragende proces, og som g√•r ud i en offentlig h√łring.

    Der vil jo h√łjst sandsynligt v√¶re ting, der er justeret, og der vil ogs√• v√¶re ting, hvor der vil v√¶re nogle, der vil v√¶re utilfredse med, at de p√•g√¶ldende ting ikke er justeret. S√•dan vil det altid v√¶re i de her processer. Nu kommer der s√• en offentlig h√łringsperiode p√• det, hvor man fra alle sider f√•r mulighed for at p√•virke og kommentere det. S√• er det her sp√łrgsm√•l, som jeg ved jeg fik oversendt i g√•r, det sp√łrgsm√•l, som ordf√łreren har stillet p√• beslutningsforslaget. Jeg er ogs√• vidende om, at der er stillet nogle sp√łrgsm√•l p√• et m√łde, hvor jeg ikke selv var til stede, men den fungerende minister var til stede, og jeg ved godt, at der er et eftersl√¶b i forhold til at f√• svaret p√• de ting. Det skal vi nok g√łre, men det kan godt v√¶re, at der er nogle af de sp√łrgsm√•l, der m√•ske bliver afklaret, n√•r den endelige vejledning kommer ud i h√łring inden for kort tid.

  59. Kl. 2008. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Fru Stine Brix, værsgo.
  60. Kl. 2008. Stine Brix (EL)
    S√• vil jeg sige, at jeg ikke synes, at man skal opfatte det som et fors√łg p√•, at man ikke √łnsker dialog, at vi tager en debat om det her i Folketingssalen, men som det redskab, vi har for at sikre, at der kommer en debat om det, og vi kan v√¶re med til sammen at diskutere, hvor det egentlig er, at vi skal hen. Vi kan i √łvrigt heller ikke bestemme, pr√¶cis hvorn√•r debatterne kommer, for det afh√¶nger jo af, hvorn√•r ministeren kan. Det er lang tid siden, vi har bedt om de her debatter. Men jeg vil da gerne h√łre ministeren, om ministeren vil tage initiativ til, at vi f√•r et f√¶lles ordf√łrerm√łde, n√•r der ligger et nyt og endeligt udkast til vejledning ‚Äď det kan for s√• vidt b√•de v√¶re under og efter h√łringsprocessen ‚Äď s√•dan at vi kan forts√¶tte med at snakke om de her ting.
  61. Kl. 2008. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Ministeren, værsgo.
  62. Kl. 2008. Sundhedsministeren (Ellen Trane N√łrby)
    Jeg er da sikker p√•, at Sundhedsstyrelsen gerne vil stille sig til r√•dighed igen, n√•r den endelige vejledning ligger klar, s√•dan at man kan tage en runde til, ogs√• i forhold til de sp√łrgsm√•l, der er.

    Det, jeg jo p√•pegede, var, at jeg synes, at det ligesom er blevet insinueret, at hvis man st√łttede den ene vedtagelse, var det, fordi man ikke √łnskede at flytte det fra psykiatrien ‚Äďs√• var det, fordi man ikke s√• noget behov for, at der skulle ske √¶ndringer. Og der m√• jeg bare sige, at det synes jeg bryder med det samarbejdsklima, der har v√¶ret, i forhold til de her diskussioner, og at vi faktisk har taget de her diskussioner i ro og mag i udvalget, og vi har v√¶ret politisk enige om, hvad der skulle ske. Det, at der er en psykiater i et team, betyder jo ikke, at man s√• har en psykiatrisk udredning.

  63. Kl. 2008. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Fru Carolina Magdalene Maier.
  64. Kl. 2009. Carolina Magdalene Maier (ALT)
    Tak. Det sidste var i hvert fald godt at f√• afklaret. Jeg bliver n√łdt til at sige, at vi ikke har anklaget nogen for, at de ikke ogs√• √łnsker at flytte det ud af psykiatrien. Men n√•r vi har den foresp√łrgsel i dag, bliver jeg bare n√łdt til at fastholde, for nu bliver jeg ogs√• lille smule pikeret over at blive beskyldt for, at vi fra Alternativets side skal g√łre os kloge p√•, hvordan man inddrager. N√¶h, det skal vi ikke.

    Men n√•r man √łnsker at inddrage milj√łet, og det udkast, som ligger lige nu, blev lavet f√łr, man har spurgt milj√łet ‚Äď nu kommer det her udkast s√• i h√łring, s√• alle kan svare, dvs. b√•de milj√łet, selvf√łlgelig, men ogs√• mod alle mulige andre akt√łrer ‚Äď hvor ligger s√• den s√¶rlige inddragelse af transmilj√łet? Alts√• jeg kan simpelt hen ikke se, hvor den s√¶rlige inddragelse og den v√¶rdige inddragelse af transmilj√łet?

    De har v√¶ret til nogle m√łder, efter at der blev lavet et udkast. Det udkast er fra den 6. marts, og m√łderne ligger senere. Nu kommer vejledningen i √•ben h√łring. S√• hvor er den s√¶rlige inddragelse af transmilj√łet?

  65. Kl. 2008. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Værsgo til ministeren.
  66. Kl. 2010. Sundhedsministeren (Ellen Trane N√łrby)
    Ja, nu kommer den endelige vejledning i h√łring. Det der er jo et udkast af 6. marts. Der har v√¶ret en s√¶rlig inddragelse, der har v√¶ret afholdt en konference.

    Hvis det her var k√łrt fuldst√¶ndig almindeligt, som det k√łrer p√• alle andre omr√•der, var der blevet udstedt en vejledning, som var r√łget i kort h√łring i begyndelsen af √•ret. Nu har der v√¶ret en proces, hvor der b√•de har v√¶ret √•bne konferencer, hvor der har v√¶ret ministerm√łder, hvor udvalget har v√¶ret inddraget, og hvor milj√łet har v√¶ret inddraget p√• nogle m√łder. Der kommer en ny udgave af vejledningen, som Sundhedsstyrelsen s√• udsender i den offentlige h√łring, som normalt vil v√¶re udtryk for en inddragende proces

    Er det en anden proces, end det plejer v√¶re? Ja, det er det. Har det givet organisationerne mulighed for at komme til orde, komme t√¶ttere p√•, at vi har kunnet inddrage internationale erfaringer p√• en anden m√•de, end vi plejer at g√łre? Ja, det har det.

  67. Kl. 2011. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Fru Carolina Magdalene Maier.
  68. Kl. 2011. Carolina Magdalene Maier (ALT)
    Tak. S√• det vil sige, at n√•r vi s√• alle sammen f√•r det her brev fra milj√łerne, fra de her seks organisationer, og i √łvrigt ogs√• har talt med dem undervejs og h√łrt deres bekymringer over, at de ikke er blevet inddraget ‚Äď eller at inddragelsen m√•ske har v√¶ret lidt mere proforma, end den har v√¶ret reel ‚Äď er ministerens svar s√• et udtryk for, at de her organisationer har misforst√•et graden af inddragelse?
  69. Kl. 2011. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Ministeren.
  70. Kl. 2011. Sundhedsministeren (Ellen Trane N√łrby)
    Jeg kan forst√•, at Carolina Magdalene Maier mener, at der skulle have v√¶ret en hel anden proces end den, der s√• er tilrettelagt. Vi har s√•dan set lavet proces end det, der oprindelig var planlagt, netop for at inddrage. Er de blevet inddraget p√• skr√łmt? Nej, det er de ikke. Er der blevet lyttet til de synspunkter, de har haft? Ja, det er der. Hvor meget og hvordan og hvorledes vil jo fremg√•, n√•r Sundhedsstyrelsens sender deres endelige udkast til en vejledning ud i h√łring. Og s√• vil man jo have den officielle h√łringsperiode, ligesom man har p√• ved andre forslag, hvor man igen kan komme til orde. Vil det ikke anledning til diskussioner? Ja, det vil det meget vel. Men jeg synes s√•dan set allerede, at det udkast af 6. marts, der ligger, er v√¶sensforskelligt fra noget af det, vi har oplevet af behandling tidligere.
  71. Kl. 2012. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    S√• er det hr. Flemming M√łller Mortensen.
  72. Kl. 1212. Flemming M√łller Mortensen (S)
    Tak. Det er egentlig ikke, fordi jeg har nogen kommentarer til ministeren, men det er blot, fordi jeg er blevet gjort opm√¶rksom p√•, at jeg m√•ske har l√¶st noget forkert op i forhold til vedtagelsesteksten. Derfor vil jeg gerne lige have lov til ‚Äď i hvert fald for en sikkerheds skyld ‚Äď at l√¶se den sidste pensel for i det forslag til vedtagelse som jeg l√¶ste op p√• de mange partiers vegne. Kan jeg f√• formandens nik til det?
  73. Kl. 2012. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Det kan man f√•. Det er ikke helt efter forretningsordenen, for s√• skal man g√łre det her oppe fra talerstolen, men det er jo ud p√• aftenen, og der er godt hum√łr i salen, s√• vi lader n√•de g√• for ret. S√• v√¶rsgo.
  74. Kl. 1213. Flemming M√łller Mortensen (S)
    Mange tak til formanden. Og jeg læser den sidste passus op i forslaget til vedtagelse:

    ¬ĽFolketinget opfordrer desuden regeringen til at sikre, at transk√łnnede inden for rammerne af g√¶ldende ret sikres de samme muligheder som √łvrige borgere, og at de i m√łdet med sundhedsv√¶senet behandles med v√¶rdighed og respekt.¬ę

    Tak.

  75. Kl. 2012. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Nu er det, jeg ikke kan sige, at det skal indgå i den videre debat, for det ville nok være lidt forsigtig, men jeg tror ikke, at det er et sted, det store problem i forhold til debatten, som jeg kan vurdere det. Har ministeren nogen kommentar?
  76. Kl. 2013. Sundhedsministeren (Ellen Trane N√łrby)
    Ministeren kunne bare konstatere, at hele det afsnit var faldet ud af vedtagelsesteksten, der blev omdelt, og hvor det ogs√• var faldet ud, at Liberal Alliance st√łttede forslaget til vedtagelse. S√• det kan v√¶re, at der er en proces, hvor flere partier kan melde sig ind p√• vedtagelsen. Det ville jeg da i hvert fald hilse velkommen.
  77. Kl. 2013. F√łrste n√¶stformand (Henrik Dam Kristensen).
    Det er i hvert fald ved at være for sent nu at tilkendegive det, for der er ikke flere, der har bedt om ordet. Så forhandlingen er sluttet.

    Afstemning om de fremsatte forslag til vedtagelse vil som nævnt finde sted i morgen, torsdag den 18. maj 2017

* * *
Den 18. maj 2017. Afstemning af de to forslag – V 108 og V 109.

Formanden (Pia Kjærsgaard):
Forhandlingen er sluttet, og vi går til afstemning om de fremsatte forslag til vedtagelse. Der foreligger to forslag.

Der stemmes f√łrst om forslag til vedtagelse nr. V 109 af Flemming M√łller Mortensen (S), Liselott Blixt (DF), Jane Heitmann (V), May-Britt Kattrup (LA), Lotte Rod (RV), Kirsten Normann Andersen (SF) og Brigitte Klintskov Jerkel (KF), og der kan stemmes.

Afstemningen er slut.

For stemte 95 (S, DF, V, LA, RV, SF og KF), imod stemte 15 (EL og ALT), hverken for eller imod stemte 0.

Forslaget er vedtaget.

Herefter er forslag til vedtagelse nr. V 108 af Carolina Magdalene Maier (ALT) og Stine Brix (EL) bortfaldet.

Hermed er foresp√łrgslen afsluttet.

* * *
Forslag 2 – V 109 – Vedtaget.
Forslag til vedtagelse
Folketinget finder, at Danmarks beslutning om at fjerne transk√łnnede fra diagnoselisten over psykiatriske diagnoser signalerede et vigtigt skridt i retning af √łget respekt og v√¶rdighed for transk√łnnede i sundhedsv√¶senet.

Folketinget anerkender, at √¶ndringen af processen for udarbejdelsen af Sundhedsstyrelsens vejledning om udredning og behandling af transk√łnnede har sikret en √•ben og inddragende proces, hvor transpolitiske organisationer samt akt√łrer fra ind- og udland er blevet h√łrt og inddraget.

Folketinget opfordrer regionerne til at overveje, hvordan udredning og behandling af transk√łnnede kan tilrettel√¶gges, s√•ledes at fremtidige behandlingstilbud til transk√łnnede reelt flyttes fra psykiatrien i overensstemmelse med flytning af diagnosekoden fra den 1. januar 2017.

Folketinget opfordrer desuden regeringen til at sikre, at transk√łnnede inden for rammerne af g√¶ldende ret sikres de samme muligheder som √łvrige borgere, og at de i m√łdet med sundhedsv√¶senet behandles med v√¶rdighed og respekt.

* * *
Forslag 1 – V 108. Bortfaldet, da forslag V 109 blev vedtaget.
Forslag til vedtagelse
Folketinget finder, at Danmarks beslutning om at fjerne transpersoner fra diagnoselisten over psykiatriske diagnoser signalerer et vigtigt skridt i retning af √łget respekt og v√¶rdighed for transpersoner i sundhedsv√¶senet.

Folketinget p√•l√¶gger i forl√¶ngelse heraf regeringen at sikre, at vejledningen om behandling af transk√łnnede anbefaler, at behandlingen placeres v√¶k fra psykiatrien og tager udgangspunkt i, at der ikke m√• stilles krav om psykiatrisk udredning for behandling, uden at der er en begrundet mistanke om, at √łnsket om behandling skyldes psykiatriske forhold. Endvidere skal vejledningen sikre, at privatpraktiserende gyn√¶kologer m.v. med s√¶rlig kompetence kan tilbyde hormonbehandling.

Folketinget konstaterer, at LGBT-milj√łet ikke f√łler sig tilstr√¶kkeligt inddraget i processen vedr√łrende udarbejdelse af ny faglig vejledning og opfordrer derfor Sundhedsstyrelsen til at sikre, at den fremadrettede proces med udarbejdelse af vejledningen bliver tilstr√¶kkelig √•ben og inddragende for transpersonerne selv. Folketinget opfordrer regeringen til, at den del af den faglige vejledning, der vedr√łrer behandling af b√łrn, udskilles til en s√¶rskilt proces, som uds√¶ttes til efter√•ret 2017.

* * *
Afskrift af debatten hos Folketinget.
Afstemningsresultatet hos Folketinget.
Forslag 1 – V 108 hos Folketinget. Forkastet.
Forslag 1 – V 109 hos Folketinget. Vedtaget.