Perspektiv- og handlingsplan 2021

Vist 87 gange.

Perspektiv- og handlingsplan 2021
Perspektiv- og handlingsplan 2021

Titel Perspektiv- og handlingsplan 2021
Udfærdiget
og udgivet af
Minister for ligestilling
Sprog Dansk
Udgivet 25. februar 2021
Antal sider 28
ISBN-13 87-91892-40-6
ISBN
elektronisk
87-91892-41-4

Perspektiv- og handlingsplan for ligestilling 2021 blev offentliggjort og afgivet af ligestillingsminister Peter Hummelgaard (S) til Ligestillingsudvalget den 25. februar 2021 – Bilag 50. Samling 2020-21.

Perspektiv- og handlingsplan 2021 har pÃ¥ siderne 21 til 23 et særskilt kapitel om LGBTI-personer og pÃ¥ siderne 25 og 27 et kapitel om ligestilling og rettigheder globalt – inklusiv om LGBTI-personer.

Herunder gengives indholdsfortegnelsen og kapitlet om LGBTI-personer

* * *
Indhold
05 Forord
07 Baggrund og vision for ligestillingsindsatsen i Danmark
09 Lige muligheder i uddannelse, arbejde og familien
15 Frihed og lige rettigheder for alle
21 Tryghed, trivsel og lige muligheder for LBGTI-personer
25 Ligestilling og rettigheder globalt
27 Status på initiativerne fra Perspektiv og handlingsplan 2020

Tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer
Danmark klarer sig sammenlignet med andre lande godt, når det kommer til rettigheder, tryghed og trivsel for lesbiske, bøsser, biseksuelle, transkønnede og interkønnede (LGBTI-personer). Men der er stadig rum til forbedring. Der skal være plads til alle i det danske samfund. Og alle mennesker skal mødes ligeværdigt og med respekt.

Styrke rettigheder
Alle mennesker har ret til beskyttelse mod diskrimination og ret til respekt for privatliv og familieliv. Selvom Danmark er blandt de europæiske lande, som rangerer højest, når det kommer til LGBTI-personers retsstilling, så er vi ikke i mål.

Næsten hver tredje danske LGBTI[1]-person har det seneste år oplevet at blive diskrimineret eller chikaneret.
Og alt for mange udsættes hvert år for vold, som efter offerets opfattelse er motiveret af, at de er homoseksuelle eller transkønnede. Transkønnede er en særlig udsat gruppe, og et flertal af transpersoner har oplevet diskrimination på grund af deres kønsidentitet.

Det skal være tydeligt for alle, at det er forbudt at forskelsbehandle homo- og biseksuelle, trans- og interkønnede – uanset om det er på arbejdspladsen eller i samfundet i øvrigt. Regeringen vil styrke lovgivningen, så det er helt klart, at der i Danmark skal være plads til forskellighed.

Øge trivsel og lige muligheder
Alle har ret til at udfolde sig og tage del i samfundet.
Frygt for homo- og transfobi kan være en barriere for, at homo- og biseksuelle, trans- og interkønnede kan leve et frit og trygt liv.

Halvdelen af LGBT-personer undgår at holde deres partner i hånden på en gåtur, og hver fjerde undgår at fortælle kolleger om deres partners køn. Hver fjerde LGBT-person har klædt sig anderledes offentligt, end de havde lyst til, og hver anden homo- og biseksuelle har oplevet det som ubehageligt at opholde sig i et omklædningsrum i forbindelse med idræt på grund af deres seksuelle orientering. For transpersoner er det 8 ud af 10.

Ensomhed er langt mere udbredt blandt LGBT-personer end i befolkningen generelt, og op mod hver anden føler sig ekskluderet fra det sociale fællesskab, når de dyrker sport. Alle skal kunne gå på arbejde, i skole, på gaden eller til idræt uden at være bange eller nødt til at skjule, hvem de er.

Der er behov for at fortsætte arbejdet med at skabe fordomsfrie, åbne og inkluderende miljøer både på arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og i idrætsforeninger, så alle mødes som ligeværdige og behandles med respekt.

Fakta

Justitsministeriets Forskningskontor (2020) Udsathed for vold og andre former for kriminalitet – Offerundersøgelserne 2005-2019, Als Research (2020) Udfordringer og stigma i forhold til at have en LGBTI-identiet i Danmark, Frisch, Moseholm, Andersson, Andersen og Graugaard (2019) Sex i Danmark. Nøgletal fra Projekt SEXUS 2017-2018, FRA (2020) Second Lesbian women, Gay men, Bisexual women & men, Trans people and Intersex people survey.

Fakta
  • 24 pct. af LGBT-personer er ikke Ã¥bne om deres seksualitet over for deres leder/chef, mens det over for kolleger gælder for 27 pct.
  • 49 pct. LGBT-personer har inden for det seneste Ã¥r undladt at holde deres partner i hÃ¥nden offentligt, og 53 pct. har undladt at kramme, kærtegne eller kysse deres partner offentligt.
  • Ensomhed er 5-6 gange mere udbredt blandt LGBT-personer (28 pct.) end blandt befolkningen generelt.
  • Halvdelen af adspurgte homo- og biseksuelle har oplevet det som ubehageligt at opholde sig i et omklædningsrum i forbindelse med idræt pÃ¥ grund af deres seksuelle orientering. For transpersoner er det 83 pct.
  • 47 pct. af adspurgte LBGTI+-personer føler sig i nogen grad, i mindre grad eller slet ikke inkluderet i det sociale fællesskab, nÃ¥r de dyrker sport.

Als Research (2020) Udfordringer og stigma i forhold til at have en LGBTI-identiet i Danmark, Analyse og tal (2020) Udfordringer & barrierer blandt LBGTI+-personer i idrætsforeninger.

C A S E S
Sabaahs Forældrenetværk
Sabaah er en interesseorganisation og social forening for minoritetsetniske LGBT+-personer. Sabaah tilbyder ikke kun rådgivning, viden og netværk til de minoritetsetniske LGBT+-personer; det tilbydes også til deres forældre gennem Forældrenetværk. I netværket kan forældrene snakke med andre forældre i samme situation. Det er Sabaahs erfaring, at minoritetsetniske forældre til LGBT+-personer føler, at de står alene og uden nogen at spejle sig i.

I N I T I A T I V E R
Styrket lovgivning mod forskelsbehandling og hadforbrydelser: Ligestillingsministeren fremsætter i 2021 et lovforslag, som skal styrke beskyttelsen af LGBTI-personer mod hadforbrydelser og hadefulde ytringer samt forskelsbehandling både inden for og uden for arbejdsmarkedet, herunder udvide klageadgangen til Ligebehandlingsnævnet og dermed mulighed for godtgørelse.

Initiativer til styrkelse af indsatsen mod hadforbrydelser: Justitsministeriet iværksætter initiativer, der skal sikre bedre oplysning om hadforbrydelser, efteruddannelse til politiet og bedre håndtering af ofre for hadforbrydelser i forbindelse med anmeldelsessituationen. Derudover skal det sikres, at anklagere, der beskæftiger sig med hadforbrydelser, får mere viden om emnet. Initiativerne er udarbejdet på baggrund af drøftelser med en række relevante organisationer.

Lovforslag om ændring af juridisk køn og LGBTI-personers forældreskab: Regeringen forventer at fremsætte lovforslag om transkønnede børn og unges mulighed for at ændre juridisk køn samt at afskaffe refleksionsperioden ved ændring af juridisk køn for personer over 18 år. Derudover forventes fremsat lovforslag om forbedringer af LGBTI-personers rettigheder på det familieretlige område, herunder at transkønnede personer kan blive forældre i overensstemmelse med deres juridiske køn, og at det bliver lettere at ændre fornavn, så det stemmer overens med ens kønsidentitet.

Sidst ændres pasbekendtgørelsen, så anvendelse af kønsbetegnelsen X i passet også omfatter interkønnede og personer, der ikke fast identificerer sig som værende mand eller kvinde, samt personer under 18 år.

Styrket indsats for dobbeltminoriteter: Med finansloven for 2021 afsættes 5 mio. kr. årligt i 2021-2024 til oprettelse af et nyt krisecenter til LGBTI-personer med en etnisk minoritetsbaggrund med en specialiseret rådgivnings- og vejledningsindsats baseret på viden om særlige problemstillinger for målgruppen.

Løft af LGBT+ Danmark: Med finansloven for 2021 afsættes 2,5 mio. kr. til LGBT+ Danmark, så deres tilbud kan nå en større gruppe, herunder særligt unge, og bidrage til bedre trivsel for LGBTI+-personer i Danmark.

Kampagne om åbenhed og inklusion af LGBTI-personer på arbejdsmarkedet: I samarbejde mellem ligestillingsministeren, arbejdsmarkedsorganisationer, virksomheder og LGBTI-organisationer gennemføres i 2021 en kampagne, der skal nedbryde tabuer og øge åbenhed og inklusion på arbejdsmarkedet.

Kampagnen bliver rettet mod ledere, HR-afdelinger og medarbejderrepræsentanter og vil have fokus på at udbrede fakta, succesfulde praksisser og konkrete værktøjer.

Undersøgelse af omvendelsesterapi: Der gennemføres i 2021 en undersøgelse af omvendelsesterapi i Danmark. Undersøgelsen skal blandt andet belyse, hvad der forstås ved omvendelsesterapi, hvordan det eventuelt gennemføres samt om muligt give en pejling af omfang.

Mere viden om LGBTI-personers levevilkår og trivsel: VIVE igangsætter i 2021 dels en undersøgelse af LGBT-personers trivsel, sundhed og levevilkår, som forventes offentliggjort primo 2022, dels en undersøgelse om levevilkår, behov og udfordringer blandt interkønnede. I nordisk regi gennemføres en undersøgelse af de mest lovende indsatser i de nordiske lande til forbedring af unge LGBTI-personers trivsel.

Endelig igangsættes et arbejde med at afdække om LGBT-personer, der udsættes for partnervold, har særlige behov for hjælp og støtte.

Forbedring af LGBTI-personers forhold i idrætsforeninger: Kulturministeriet igangsætter i 2021 en række initiativer, som skal forbedre LGBTI-personers trivsel, tryghed og lige muligheder i de danske idrætsforeninger og samtidig bekæmpe homo- og transfobi. Initiativerne bygger på konklusionerne fra en arbejdsgruppe på området og en rapport fra 2020 om homo- og transfobi i idrætsforeninger.

Inspirations- og vejledningsmateriale om LGBTI-elever til grundskoler og ungdomsuddannelser: Børne- og Undervisningsministeriet udarbejder inspirations- og vejledningsmateriale til skoler og ungdomsuddannelsesinstitutioner om, hvilke udfordringer fx unge homoseksuelle, transkønnede eller børn og unge af homoseksuelle forældre kan møde.
Materialet sætter også fokus på, hvordan ledelse, lærere og pædagogisk personale kan understøtte LGBTI-elevers trivsel og fremme åbenhed og forståelse blandt klassekammerater.
Materialet forventes offentliggjort i første halvår 2021.

Evaluering af reglerne om dobbeltdonation: I 2021 evalueres reglerne om dobbeltdonation. Den 1. januar 2018 blev det muligt for par og enlige kvinder at modtage behandling med assisteret reproduktion med både donoræg og -sæd, hvis der foreligger en sundhedsfaglig begrundelse herfor. Ordningen evalueres med henblik på at belyse, om ordningen i tilstrækkeligt omfang giver enlige kvinder og par god mulighed for behandling.

Etablering af videnscenter på transområdet: Sundhedsstyrelsen vil i samarbejde med videnscenterets bestyrelse i 2021 udmønte midler og igangsætte forskning i sundhedsfaglig hjælp vedrørende kønsidentitet samt et projekt om vidensafdækning på området.

Rådgivning for transkønnede børn og voksne: I 2021 udmønter Sundhedsstyrelsen midler til to projekter, som skal sætte fokus på rådgivning til transpersoner. Det ene projekt varetages af Forening for Støtte til Transkønnede Børn (FSTB) og har til formål at udvikle materiale, der informerer og rådgiver forældre, pårørende, pædagogisk personale og andre omsorgspersoner, så de bliver i stand til at støtte, forstå og vejlede børn og unge i forhold til kønsidentitet. Det andet projekt varetages af Huset for Krop, Køn og Seksualitet og er et rådgivningstilbud, der yder psykosocial støtte til transpersoner.

Styrket sundhedsindsats i almen praksis målrettet LGBTI-personer: Sundhedsstyrelsen igangsætter i 2021 en informationsindsats rettet mod henholdsvis praktiserende læger og praksispersonale samt LGBTI-personer. Konkret laves en informationsindsats målrettet personer med LGBTI-baggrund i samarbejde med LGBT+ Danmark og en informationsindsats rettet mod almen praksis samt en workshop på kommende Lægedage.

Informationsmateriale til pleje- og aktivitetspersonale på ældreområdet vedrørende ældre LGBTI-personer: Sundhedsstyrelsen færdiggør i 2021 arbejdet med informationsmateriale til personale i ældreplejen om ældre LGBTI-personer.
Materialet skal oplyse om og fremme synliggørelse af ældre LGBTI-personer samt give let tilgængelig information til personale om eventuelt særlige behov og mulige udfordringer, som ældre LGBTI-personer kan opleve i mødet med ældreplejen.

Note
  1. [Retur] Når der henvises til undersøgelser, skrives enten LGBTI-personer eller LGBT-personer afhængigt af, om den pågældende undersøgelse omfatter interkøn.

* * *